Tradition and Revision. The Textual Tradition of Hincmar of Reims' Visio Bernoldi. With a Critical Edition - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Archivum Latinitatis Medii Aevi Année : 1994

Tradition and Revision. The Textual Tradition of Hincmar of Reims' Visio Bernoldi. With a Critical Edition

Résumé

The Visio Bernoldi is part of a group of so-called, “political visions” from the Carolingian period. It reports the journey to the other world, during a near fatal illness, of a certain Bernold. Various people – among them Charles the Bald – all suffering for their sins, begged Bernold that on his return to the mortal world he ask their dependents and friends for prayers, alms and masses. Circulated and commented by Hincmar of Reims, the text conspiculously serves the archbishop's interests. This article considers the complex textual tradition of this short but fascinating text, and offers its first critical edition. The Visio Bernoldi circulated in three versions, called here A, B and C. C is an abridged, partial paraphrase integrated into Flodoard's History of the Church of Reims (953). Flodoard used the Visio Bernoldi as a historical document to provide a divine justification for the political fate of Ebo and Hincmar of Reims, and of Charles the Bald. Version A, as argued here, is closest to the original letter, while B (only partially extant) can be understood as a conscious revision to improve the rustic and cumbersome Latin of the original text. The article also proposes an in-debth study of the extant and lost manuscripts (Paris, BNF, lat. 5327, Brussels, Bibliothèque Royale 4087-4100, Paris, BNF, nouv. acq. lat. 469, Paris, BNF, fr. 17698I, Bibliothèque d'Hérivaux (lost), Bibliothèque de Saint-Bénigne de Dijon (lost)).
La Visio Bernoldi fait partie d'un groupe de « visions politiques » carolingiennes. Le texte relate le voyage dans l'au-delà, durant une maladie presque fatale, d'un certain Bernold. Plusieurs personnes, parmi lesquelles Charles le Chauve, toutes souffrant à cause de leurs péchés, supplient Bernold de demander à leurs dépendants et amis d'offrir des prières, des aumônes et des messes. Diffusé et commenté par Hincmar de Reims, le texte sert de manière flagrante les intérêts de l'archevêque. Cet article étudie la complexe tradition textuelle de ce texte court mais fascinant et propose la première édition critique. La Visio Bernoldi circula en trois versions, appelées ici A, B et C. C est une paraphrase partielle et abrégée intégrée à l'Histoire de l'Eglise de Reims de Flodoard (953). Flodoard utilise la Visio Bernoldi comme un document historique, afin de fournir une justification divine du sort politique d'Ebon et de Hincmar de Reims, et de Charles le Chauve. La version A est la plus proche de la lettre d'Hincmar, tandis que B (dont seule une partie a été conservée) peut être comprise comme une révision consciente, afin d'améliorer le latin rustique et maladroit du texte original. L'article propose aussi une étude approfondie des manuscrits conservés et perdus (Paris, Bibliothèque Nationale de France, lat. 5327, Bruxelles, Bibliothèque Royale 4087-4100, Paris, BNF, nouv. acq. lat. 469, Paris, BNF, fr. 17698I, Bibliothèque d'Hérivaux (perdu), Bibliothèque de Saint-Bénigne de Dijon (perdu)).

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Dates et versions

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Identifiants

  • HAL Id : halshs-00175522 , version 1

Citer

Maaike van der Lugt. Tradition and Revision. The Textual Tradition of Hincmar of Reims' Visio Bernoldi. With a Critical Edition. Archivum Latinitatis Medii Aevi, 1994, 52, pp.109-149. ⟨halshs-00175522⟩
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