. Studiolo, Revue d'histoire de l'art de l'Académie de France à Rome, pp.261-290, 2006.

A. James and S. Ackerman, The Belvedere as a Classical Villa, Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, pp.70-91, 1951.

A. James and S. Ackerman, The Cortile del Belvedere, 1954.

A. James and S. Ackerman, Sources of the Renaissance Villa The Renaissance and Mannerism, Millard Meiss Studies in Western Art, pp.6-18, 1963.

A. James and S. Ackerman, The Villa : Form and Ideology of Country Houses, 1990.

. Ackerman, Distance Points : Essays in Theory and Renaissance Art and Architecture, 1991.

. Appleton, The Experience of Landscape, 1975.

. Appleton, The Symbolism of Habitat : An Interpretation of Landscape and the Arts, 1990.

. Au-delà-du-paysage-moderne, Au-delà du paysage moderne, pp.mai-août, 1991.

M. Cinquecento, Histoire de la villa en Italie, XV e -XVI e siècles, 1995.

. Studiolo, Revue d'histoire de l'art de l'Académie de France à Rome, pp.261-290, 2006.

A. Visentini, Architetture e sculture vegetali nel giardino occidentale dall'antichità a oggi, Topiaria, 2004.

A. Visentini, Alle origini dell'architettura del paesaggio : considerazioni in margine al rapporto tra gli edifici, i giardini e il loro sito nelle ville laziali del Cinquecento, FROMMEL, BARDATI, pp.190-205, 2005.

. Barrell, The Dark Side of the Landscape : The Rural Poor in English Painting (1730-1840), 1980.

. Éd and P. Xiv, Eugenio Battisti, Paysage, in Encyclopaedia universalis, XII, Paris, trad. it. Il paesaggio. Complessità e storia di un 'genere', in BATTISTI, BATTISTI, issue.2, pp.42-47, 1968.

B. Beltramini, Andrea Palladio e la villa veneta da Petrarca a Carlo Scarpa, 2005.

. Studiolo, Revue d'histoire de l'art de l'Académie de France à Rome, pp.261-290, 2006.

M. Bentmann, Die Villa als Herrschaftsarchitektur : Versuch einer kunst-und sozialgeschichtlichen Analyse, Frankfurt/Main, 1970, trad. fr. La villa, architecture de domination, 1970.

. Bergmann, Exploring the Grove : Pastoral Space on Roman Walls, HUNT, pp.21-46, 1992.

. Cantelli, Il paesaggio toscano. L'opera dell'uomo e la nascita di un mito, 2004.

. Studiolo, Revue d'histoire de l'art de l'Académie de France à Rome, pp.261-290, 2006.

A. , B. , and N. Scirè, Beverly Louise Brown, Dall'inferno al paradiso : paesaggio e figure a Venezia agli inizi del XVI secolo, BROWN, pp.425-431, 1999.

P. Morel, Art de la Renaissance entre science et magie, 2002.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00700959

. Studiolo, Revue d'histoire de l'art de l'Académie de France à Rome, pp.261-290, 2006.

. Studiolo, Revue d'histoire de l'art de l'Académie de France à Rome, pp.261-290, 2006.

B. De and . Latour, Politiques de la nature. Comment faire entrer les sciences en démocratie, Études rurales, pp.157-158, 1999.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01197795

R. David and . Coffin, The Self-Image of the Roman Villa During the Renaissance, COFFIN, issue.2, pp.181-203, 1998.

. Studiolo, Revue d'histoire de l'art de l'Académie de France à Rome, pp.261-290, 2006.

P. Cottini and L. Origini, Rilettura delle fonti e ipotesi interpretative, AZZI VISENTINI, pp.1-15, 2004.

N. Courtright, The Transformation of Ancient Landscape through the Ideology of Christian Reform in Gregory XIII's Tower of the Winds version revue sous le titre Imitation, Innovation, and Renovation in the Counter- Reformation. Landscapes all'antica in the Vatican Tower of the Winds, Zeitschrift für Kunstgeschichte, LVIII Antiquity and its Interpreters, pp.526-541, 1995.

. Gregory, XIII's Tower of the Winds in the Vatican, 2003.

C. and S. Girons, Jacques Dewitte, Pays et paysage : à propos d'une difficulté de la théorie de l'artialisation, DEWITTE, pp.419-440, 2001.

. Studiolo, Revue d'histoire de l'art de l'Académie de France à Rome, pp.261-290, 2006.

R. Hobsbawm, The Invention of Tradition, 1983.

W. Howe, Inventing Medieval Landscapes : Senses of Place in Western Europe, 2002.

F. Anthony and . Janson, The Meaning of the Landscape in Bellini's St. Francis in Ecstasy, Artibus et Historiae, XV, 30, pp.41-54, 1994.

P. Jardins, Jardins et paysages, dossier in Critique, pp.613-614, 1998.

. Studiolo, Revue d'histoire de l'art de l'Académie de France à Rome, pp.261-290, 2006.

L. Malfa and L. Malfa, Reassessing the Renaissance of the Palestrina Nile Mosaic, Journal of the Warburg and Courtauld Institutes LXVI, pp.267-271, 2003.

L. Malfa, Claudia La Malfa, Pinturicchio's Roman fresco cycles re-examined, pp.1478-1494, 2003.

L. Rocca, Eugenio La Rocca, Lo spazio negato. Il paesaggio nella cultura artistica greca e romana, in TREZZANI, pp.19-73, 2004.

L. and S. Girons, Didier Laroque, Baldine Saint Girons, L'ornement dans la fabrique du paysage. Pour une théorie de l'ornance, Didier Laroque Paysage et ornement, pp.7-13, 2005.

L. Goff, Le désert-forêt dans l'Occident médiéval, in Traverses, repris in L'Imaginaire médiéval, pp.22-33, 1980.

L. .. 'ideale-classico, 1962 : L'ideale classico del Seicento in Italia e la pittura di paesaggio, (catalogue d'exposition, saggio introduttivo di Cesare Gnudi, 1962.

L. Virdis, Caterina Limentani Virdis (éd, La pittura fiamminga nel Veneto e nell'Emilia, 1997.

. Studiolo, Revue d'histoire de l'art de l'Académie de France à Rome, pp.261-290, 2006.

. Muir, Approaches to Landscape, 1999.
DOI : 10.1007/978-1-349-27243-3

. Nuttall, Paula Nuttal, From Flanders to Florence : The Impact of Netherlandish Painting, pp.1400-1500, 2004.

. Studiolo, Revue d'histoire de l'art de l'Académie de France à Rome, pp.261-290, 2006.

. Petrarca-e-i-suoi-luoghi?, Petrarca e i suoi luoghi, Premio Internazionale Carlo Scarpa per il Giardino, 2005.

. Pitte, Histoire du paysage français, de la préhistoire à nos jours, 1983.

. Studiolo, Revue d'histoire de l'art de l'Académie de France à Rome, pp.261-290, 2006.

. Romano, Giovanni Romano, Studi sul paesaggio. Storia e immagini e éd, 1978.

S. Girons, Baldine Saint Girons, Le paysage ou l'ouverture des cloisons interdisciplinaires, Les Carnets du paysage, pp.169-174, 1997.

. Studiolo, Revue d'histoire de l'art de l'Académie de France à Rome, pp.261-290, 2006.

. Schulz, Jürgen Schulz, Pinturicchio and the Revival of Antiquity, Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, pp.1-2, 1962.

. Skinner, Ambrogio Lorenzetti's Buon Governo Frescoes: Two Old Questions, Two New Answers, Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, vol.62, pp.1-28, 1999.
DOI : 10.2307/751381

P. Starn, Arts of Power : Three Halls of State in Italy, pp.1300-1600, 1992.

S. Giorgioneschi, Il paesaggio, dossier de Studi Giorgioneschi Annuario di ricerche sull'arte del Rinascimento, II, p.1998, 1998.

T. Smith, Conrad Witz's Miraculous Draught of Fiches and the Council of Basel, The Art Bulletin, LII, pp.150-156, 1970.

B. Italien, 1885, trad. it. Francesco d'Assisi e le origini dell'arte del Rinascimento in Italia, 1993.

. Studiolo, Revue d'histoire de l'art de l'Académie de France à Rome, pp.261-290, 2006.

M. Warnke and P. Landschaft, Zur Kunstgeschichte der Natur, Munich, 1992, trad. it. Paesaggio politico. Per una storia delle trasformazioni sociali della natura, WARNKE, 1992.

R. Campin, La Vierge à l'écran d'osier

R. Van-der-weyden, Saint Luc peignant la Vierge

. Ercole-de-'roberti, Retable de l'église Santa Maria in Porto Fuori à Ravenne, pp.1479-1481

J. Van-eyck, Stigmatisation de saint François, v. 1432

G. Bellini, Saint François en extase, pp.1477-1478

G. Bellini, Vierge à la prairie, v. 1505

C. Polidoro, Paysage avec des scènes de la vie de Marie-Madeleine, v. 1525

P. Del-vaga-ou-atelier, Vue de la cour du Belvédère avec une naumachie, v. 1540