pour une augmentation de prix de 10 %, la demande de carburant baisserait de 3 %. 17? Source www.minefi.gouv.fr ,
Arcelor, premier chargeur européen, est à l'origine de moins de 1 % des tonnes-kilomètres en France ,
, BIBLIOGRAPHIE
, Prix des quotas de CO 2 : premiers enseignements », Lettre trimestrielle de la Mission climat de la Caisse des dépôts n o 5, 2006.
The diffusion of cleaner vehicles in CO 2 emission trading designs, Transportation Research Part D, vol.5, pp.385-401, 2000. ,
The Theory of Environmental Policy, 1988. ,
Zero Emission Vehicle Program Biennial Review, California Air Resources Board, 2000. ,
, Secondary Benefits of the Zero-Emission Vehicle Program, Research Division, California Air Resources Board, CARB, 2000.
, Staff Report. Initial Statements of Reasons, California Air Resources Board, CARB, 2001.
, Réduction de l'impact de l'aviation sur le changement climatique, CCE Commission des Communautés européennes, COM, vol.459, issue.15, 2005.
, Commission of the European Communities Report from the Commission to the Council on the Transit of Goods by Road through, CEC Austria, COM, vol.862, 2000.
Automobile Ownership and Government Policy : The Economics of Singapore's Vehicle Quota Scheme, Transportation Research Part A, vol.31, pp.129-140, 1997. ,
, CITEPA, 2006.
effet de serre et les transports : les potentialités des permis d'émission négociables, CNT, p.117, 2001. ,
The problem of Social Cost, Journal of Law and Economics, vol.3, pp.1-44, 1960. ,
A Pareto Optimum Congestion Reduction Scheme, Transportation Research B, vol.29, pp.139-154, 1995. ,
, Canadian Journal of Economics, vol.1, pp.797-804, 1968.
Alpentransitbörse (La bourse des passages transalpins), 2004. ,
, t s ? R e c h e r c h e ? I n n o v a t i o n ENERDATA, LEPII, 2005, Étude pour une prospective énergétique concernant la France
Stopping the traffic, Country Life, vol.140, issue.19, pp.62-65, 1996. ,
Energy and the Common Purpose Descending the Energy Staircase with Tradable Energy Quotas (TEQs), www.teqs.net FOSTER Designing more efficient markets : lessons from Los Angeles Smog Control, Journal of Law and Economics, vol.38, pp.19-48, 1995. ,
Partial ZEV Credits. An Analysis of the California Air Resources Board LEV II Proposal to Allow Non-ZEV's to Earn Credit Toward the 10 % ZEV Requirement of, 1998. ,
, , 2000.
, Économie Internationale, vol.82, pp.13-43
Une évaluation du plan national français d'affectation des quotas d'émission de CO 2 , communication au séminaire sur les marchés de droits pour la gestion des problèmes environnementaux, pp.20-22, 2004. ,
, La pensée économique face à l'environnement Leçons de philosophie économique, 2005.
Transports et développement durable : les conditions de la compatibilité, Cahier n o DDX-06-17, 2006. ,
« Les instruments des politiques internationales de l'environnement : la prévention du risque climatique et les mécanismes de permis négociables, Conseil d'analyse économique auprès du Premier ministre. Fiscalité de l'environnement, pp.83-174, 1998. ,
Evidence on car and public transport demand elasticities 1980-1988, TSU Ref 427, 1988. ,
Cafe or Price ? An analysis of the effects of federal fuel economy regulations and gasoline price on new car mpg, pp.1978-89, 1990. ,
Credit-Based Congestion Pricing : Expert Expectations and Guidelines for Application, Proceedings of the 84th Annual Meeting of the Transportation Research Board, 2005. ,
Marketable permits : lessons for theory and practice, Ecology Law Quarterly, vol.16, pp.361-406, 1989. ,
Le parc automobile des ménages. Étude en fin d'année 1997, rapport de convention Inrets-Ademe, 1999. ,
, Service contract to carry out economic analysis and business impact assessment of CO2 emissions reduction measures in the automotive seector, IEEP, vol.123, 2005.
L'avenir climatique. Quel temps ferons-nous ?, 2002. ,
, Science ouverte
« Phasing out lead in automotive fuels : conversion considerations, policy formulation, and application to Lebanon, Transportation Research, pp.403-418, 2000. ,
Transaction Costs and Tradable Permit Markets : The United States Lead Phase-down, 1998. ,
Policy-Induced Technology Adoption : Evidence from the US Lead Phase-down, Discussion Paper 01-14, Resources for the Future, 2001. ,
Credit-Based Congestion Pricing : A Proposed Policy and the Public's Response, Transportation Research, vol.39, pp.671-690, 2005. ,
The vehicle quota system in Singapore : an assessment, Transportation Research Part A, vol.28, pp.31-47, 1994. ,
L'effet de serre. allons-nous changer le climat, 2001. ,
Lead Poisoning : A Historical Perspective, EPA Journal, 1985. ,
Transport Lessons from the Fuel Tax Protests of, 2000. ,
Réguler la congestion par des permis négociables : une solution au dilemme efficacité/acceptabilité, 8th WCTR, 1998. ,
Markets and licenses and efficient pollution control programs, Journal of Economic Theory, vol.5, pp.395-418, 1972. ,
, , 2006.
Congestion pricing and road space rationing : an application to the San Francisco Bay Bridge corridor, Transportation Research Part A, vol.36, pp.403-417, 2002. ,
Phasing down lead in gasoline in the US : mandates , incentives, trading and banking, Climate Change : Designing a Tradable Permit System, 1992. ,
,
, Putting Markets to Work. The Design and Use of Marketable Permits and Obligations, Paris, Organisation for Economic Cooperation and Development, OECD Public Management Occasional, Paper, vol.19, 1997.
, Lessons from Existing Trading Systems for International Greenhouse Gas Émissions Trading, Paris, Organisation for Economic Cooperation and Development, OECD, 1998.
, Domestic Transferable Permits for Environmental Management . Design and Implementation, Paris, Organisation for Economic Cooperation and Development, OECD, 2001.
Market-based exchanges of rights within a system of performance zoning, Planning and Markets, vol.1, 1998. ,
La division par quatre des émissions de dioxyde de carbone en France d'ici 2050,. rapport de mission, Mission interministérielle de l'effet de serre, 2004. ,
The use of transferable permits in the transport sector Implementing Domestic Tradable Permits. Recent Developments and Future Challenges, OECD, 2002. ,
The use of transferable permits in transport policy, Transportation Research Part D, vol.93, pp.185-197, 2004. ,
Application des permis négociables dans le secteur des transports, 2000. ,
« Transport et effet de serre : un système de permis négociables appliqué aux automobilistes », Transports, pp.157-164, 2001. ,
A System of Tradable CO 2 Permits Applied to Fuel Consumption by Motorists, Transport Policy, vol.12, pp.255-265, 2005. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00067833
, Les droits négociables de stationnement pendulaire, rapport pour la Drast, Predit, SARECO, 2002.
Domestic Tradable Quotas : a policy instrument for reducing greenhouse gas emissions from energy use Transaction costs and tradable permits, Journal of Environmental Economics and Management, vol.29, pp.133-148, 1995. ,
, Faits et Chiffres, URF, 2003.
Tradable permits : their potential in the regulation of road transport externalities, Tinbergen Institute, 1996. ,
The potential scope for the application of pollution permits to reducing car ownership in the UK, Transport Policy, vol.4, issue.2, pp.115-122, 1997. ,
The use of a marketable permit system for light duty vehicle emission control, PhD dissertation, Institution of Transportation Studies : University of California, 1992. ,
Cost savings of using a marketable permit system for regulating light duty vehicle emissions, Transport Policy, vol.1, pp.221-232, 1994. ,
Giving wings to emission trading. Inclusion of aviation under the European Emission Trading System (ETS) : design and impacts, p.pp, 2005. ,
,
,
, , p.11
, , p.15
, , p.15
, , p.15
,
,
Les conditions de l'efficacité économique des permis transférables, p.26 ,
, , p.27
, , p.27
, , p.28
, , p.29
, , p.30
, , p.31
, , p.35
, , p.35
, , p.35
Quels peuvent être les domaines précis d'application des systèmes de permis dans le secteur des transports ?, p.38 ,
Quelques exemples d'application dans le secteur des transports, p.41 ,
Le programme de suppression du plomb dans l'essence aux États-Unis, p.41 ,
, , p.44
, , p.48
, , p.57
, , p.57
, , p.59
Les Alpes suisses : de la RPLP à la bourse de transit ?, p.60 ,
Le cas des émissions de CO 2 : permis à l'amont ou à l'aval ?, p.61 ,
, , p.62
, , p.63
, , p.64
66 T r a n s p o r t s ? R e c h e r c h e ? I ,
, , p.68
Les propositions d'allocations individuelles de quotas, p.70 ,
, , p.72
, , p.78
, , p.85
, Le suivi technique de multiples sources mobiles n'est pas un obstacle majeur, p.85
, Les marchés de permis entre constructeurs automobiles sont viables, p.85
, , p.86
,
Quel rôle pour les permis négociables dans les émissions de gaz à effet de serre du transport ?, p.88 ,
, , p.91
, Les permis négociables dans le secteur des transports