1. I. , pour une augmentation de prix de 10 %, la demande de carburant baisserait de 3 %. 17? Source www.minefi.gouv.fr

2. Note and . Par-exemple, Arcelor, premier chargeur européen, est à l'origine de moins de 1 % des tonnes-kilomètres en France

, BIBLIOGRAPHIE

A. and E. , Prix des quotas de CO 2 : premiers enseignements », Lettre trimestrielle de la Mission climat de la Caisse des dépôts n o 5, 2006.

A. and J. , The diffusion of cleaner vehicles in CO 2 emission trading designs, Transportation Research Part D, vol.5, pp.385-401, 2000.

B. , W. , O. , and W. , The Theory of Environmental Policy, 1988.

C. , 2. , and S. Report, Zero Emission Vehicle Program Biennial Review, California Air Resources Board, 2000.

, Secondary Benefits of the Zero-Emission Vehicle Program, Research Division, California Air Resources Board, CARB, 2000.

, Staff Report. Initial Statements of Reasons, California Air Resources Board, CARB, 2001.

, Réduction de l'impact de l'aviation sur le changement climatique, CCE Commission des Communautés européennes, COM, vol.459, issue.15, 2005.

, Commission of the European Communities Report from the Commission to the Council on the Transit of Goods by Road through, CEC Austria, COM, vol.862, 2000.

C. , A. Smith, and P. , Automobile Ownership and Government Policy : The Economics of Singapore's Vehicle Quota Scheme, Transportation Research Part A, vol.31, pp.129-140, 1997.

, CITEPA, 2006.

A. Bonnafous, effet de serre et les transports : les potentialités des permis d'émission négociables, CNT, p.117, 2001.

C. and R. , The problem of Social Cost, Journal of Law and Economics, vol.3, pp.1-44, 1960.

D. and C. F. , A Pareto Optimum Congestion Reduction Scheme, Transportation Research B, vol.29, pp.139-154, 1995.

D. and J. H. , Canadian Journal of Economics, vol.1, pp.797-804, 1968.

E. and R. , Alpentransitbörse (La bourse des passages transalpins), 2004.

, t s ? R e c h e r c h e ? I n n o v a t i o n ENERDATA, LEPII, 2005, Étude pour une prospective énergétique concernant la France

F. and D. , Stopping the traffic, Country Life, vol.140, issue.19, pp.62-65, 1996.

F. , D. , V. Hahn, and R. , Energy and the Common Purpose Descending the Energy Staircase with Tradable Energy Quotas (TEQs), www.teqs.net FOSTER Designing more efficient markets : lessons from Los Angeles Smog Control, Journal of Law and Economics, vol.38, pp.19-48, 1995.

F. , D. Wright, J. Sperling, D. Burke, A. Moore et al., Partial ZEV Credits. An Analysis of the California Air Resources Board LEV II Proposal to Allow Non-ZEV's to Earn Credit Toward the 10 % ZEV Requirement of, 1998.

G. and O. , , 2000.

, Économie Internationale, vol.82, pp.13-43

G. and O. , Une évaluation du plan national français d'affectation des quotas d'émission de CO 2 , communication au séminaire sur les marchés de droits pour la gestion des problèmes environnementaux, pp.20-22, 2004.

G. , O. ». , L. , A. Et, L. et al., La pensée économique face à l'environnement Leçons de philosophie économique, 2005.

G. and O. , Transports et développement durable : les conditions de la compatibilité, Cahier n o DDX-06-17, 2006.

G. , O. Henry, and C. , « Les instruments des politiques internationales de l'environnement : la prévention du risque climatique et les mécanismes de permis négociables, Conseil d'analyse économique auprès du Premier ministre. Fiscalité de l'environnement, pp.83-174, 1998.

G. and P. B. , Evidence on car and public transport demand elasticities 1980-1988, TSU Ref 427, 1988.

G. and D. L. , Cafe or Price ? An analysis of the effects of federal fuel economy regulations and gasoline price on new car mpg, pp.1978-89, 1990.

G. , P. Kalmanje, S. Kockelman, and K. M. , Credit-Based Congestion Pricing : Expert Expectations and Guidelines for Application, Proceedings of the 84th Annual Meeting of the Transportation Research Board, 2005.

H. , R. Hester, and G. , Marketable permits : lessons for theory and practice, Ecology Law Quarterly, vol.16, pp.361-406, 1989.

L. Permis-négociables-dans-le-secteur-des-transports, H. , and L. , Le parc automobile des ménages. Étude en fin d'année 1997, rapport de convention Inrets-Ademe, 1999.

, Service contract to carry out economic analysis and business impact assessment of CO2 emissions reduction measures in the automotive seector, IEEP, vol.123, 2005.

J. and J. , L'avenir climatique. Quel temps ferons-nous ?, 2002.

L. Paris and . Seuil, Science ouverte

K. , I. , M. H. Arnaout, and S. Kattan-l, « Phasing out lead in automotive fuels : conversion considerations, policy formulation, and application to Lebanon, Transportation Research, pp.403-418, 2000.

K. , S. Maré, and D. , Transaction Costs and Tradable Permit Markets : The United States Lead Phase-down, 1998.

K. , S. Newell, and R. , Policy-Induced Technology Adoption : Evidence from the US Lead Phase-down, Discussion Paper 01-14, Resources for the Future, 2001.

K. , K. M. Kalmanje, and S. , Credit-Based Congestion Pricing : A Proposed Policy and the Public's Response, Transportation Research, vol.39, pp.671-690, 2005.

K. , W. T. Lee, and D. C. , The vehicle quota system in Singapore : an assessment, Transportation Research Part A, vol.28, pp.31-47, 1994.

L. Treut, H. Jancovici, and J. , L'effet de serre. allons-nous changer le climat, 2001.

L. and J. , Lead Poisoning : A Historical Perspective, EPA Journal, 1985.

L. , A. Chatterjee, and K. , Transport Lessons from the Fuel Tax Protests of, 2000.

M. and G. , Réguler la congestion par des permis négociables : une solution au dilemme efficacité/acceptabilité, 8th WCTR, 1998.

M. and W. D. , Markets and licenses and efficient pollution control programs, Journal of Economic Theory, vol.5, pp.395-418, 1972.

M. Sesp, , 2006.

N. , K. Kockelman, and K. M. , Congestion pricing and road space rationing : an application to the San Francisco Bay Bridge corridor, Transportation Research Part A, vol.36, pp.403-417, 2002.

N. and B. D. , Phasing down lead in gasoline in the US : mandates , incentives, trading and banking, Climate Change : Designing a Tradable Permit System, 1992.

L. E. ,

, Putting Markets to Work. The Design and Use of Marketable Permits and Obligations, Paris, Organisation for Economic Cooperation and Development, OECD Public Management Occasional, Paper, vol.19, 1997.

, Lessons from Existing Trading Systems for International Greenhouse Gas Émissions Trading, Paris, Organisation for Economic Cooperation and Development, OECD, 1998.

, Domestic Transferable Permits for Environmental Management . Design and Implementation, Paris, Organisation for Economic Cooperation and Development, OECD, 2001.

O. and J. R. , Market-based exchanges of rights within a system of performance zoning, Planning and Markets, vol.1, 1998.

R. and P. , La division par quatre des émissions de dioxyde de carbone en France d'ici 2050,. rapport de mission, Mission interministérielle de l'effet de serre, 2004.

R. and C. , The use of transferable permits in the transport sector Implementing Domestic Tradable Permits. Recent Developments and Future Challenges, OECD, 2002.

R. and C. , The use of transferable permits in transport policy, Transportation Research Part D, vol.93, pp.185-197, 2004.

R. , C. Marlot, G. Le, G. Oikia, . Let et al., Application des permis négociables dans le secteur des transports, 2000.

R. , C. Marlot, and G. , « Transport et effet de serre : un système de permis négociables appliqué aux automobilistes », Transports, pp.157-164, 2001.

R. , C. Marlot, and G. , A System of Tradable CO 2 Permits Applied to Fuel Consumption by Motorists, Transport Policy, vol.12, pp.255-265, 2005.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00067833

, Les droits négociables de stationnement pendulaire, rapport pour la Drast, Predit, SARECO, 2002.

S. , R. Anderson, and K. R. , Domestic Tradable Quotas : a policy instrument for reducing greenhouse gas emissions from energy use Transaction costs and tradable permits, Journal of Environmental Economics and Management, vol.29, pp.133-148, 1995.

, Faits et Chiffres, URF, 2003.

V. , E. Nijkamp, P. Rietveld, and P. , Tradable permits : their potential in the regulation of road transport externalities, Tinbergen Institute, 1996.

W. and W. , The potential scope for the application of pollution permits to reducing car ownership in the UK, Transport Policy, vol.4, issue.2, pp.115-122, 1997.

L. Permis-négociables-dans-le-secteur-des-transports, W. , and Q. , The use of a marketable permit system for light duty vehicle emission control, PhD dissertation, Institution of Transportation Studies : University of California, 1992.

W. and Q. , Cost savings of using a marketable permit system for regulating light duty vehicle emissions, Transport Policy, vol.1, pp.221-232, 1994.

W. , R. Boon, B. Van-velzen, A. Cames, M. Deuber et al., Giving wings to emission trading. Inclusion of aviation under the European Emission Trading System (ETS) : design and impacts, p.pp, 2005.

L. E. ,

T. Des-matières-préface-d-'alain-bonnafous and .. ,

I. , , p.11

C. and .. , , p.15

.. De-la-théorie-À-la-mise-en-oeuvre, , p.15

L. Supériorité-des-instruments-Économiques-sur-la-norme and .. , , p.15

C. Permis-ou-taxe,

.. Quelques-considérations-pratiques-de-mise-en-oeuvre,

.. , Les conditions de l'efficacité économique des permis transférables, p.26

I. Des-expériences, , p.27

L. Prélèvements-sur-les-ressources-naturelles and .. , , p.27

L. Droits-concernant-la-pollution-de-l-'eau and .. , , p.28

L. Droits-concernant-la-pollution-de-l-'air and .. , , p.29

L. Critères-généraux-de-succès-d-'un-système-de-permis and .. , , p.30

L. Débuts-balbutiants-du-protocole-de-kyoto-et-l-'ets and .. , , p.31

C. and .. , , p.35

.. Pertinence-et-expériences-dans-les-transports, , p.35

?. Quelle-pertinence-dans-les-transports, , p.35

.. , Quels peuvent être les domaines précis d'application des systèmes de permis dans le secteur des transports ?, p.38

.. , Quelques exemples d'application dans le secteur des transports, p.41

.. , Le programme de suppression du plomb dans l'essence aux États-Unis, p.41

.. Le-programme-ecopoint-en-autriche, , p.44

.. Le-programme-zero-emission-vehicle-en-californie, , p.48

C. and .. , , p.57

L. Crédits-de-déplacements-pour-réguler-la-congestion and .. , , p.57

L. Quotas-de-droits-de-stationnement and .. , , p.59

.. , Les Alpes suisses : de la RPLP à la bourse de transit ?, p.60

.. , Le cas des émissions de CO 2 : permis à l'amont ou à l'aval ?, p.61

V. La-cible, , p.62

L. Choix-du-point-d-'imputation-des-permis and .. , , p.63

T. La-filière, , p.64

T. La-filière, 66 T r a n s p o r t s ? R e c h e r c h e ? I

L. Propositions-européennes-concernant-le-transport-aérien........., , p.68

.. De-carbone, Les propositions d'allocations individuelles de quotas, p.70

. .. Des-permis-de-consommation-de-carburant-pour-les-automobilistes, , p.72

.. , , p.78

C. , , p.85

, Le suivi technique de multiples sources mobiles n'est pas un obstacle majeur, p.85

, Les marchés de permis entre constructeurs automobiles sont viables, p.85

C. , , p.86

L. Volonté-politique-et-le-soutien-de-l-'opinion-sont-nécessaires..........,

.. , Quel rôle pour les permis négociables dans les émissions de gaz à effet de serre du transport ?, p.88

B. , , p.91

, Les permis négociables dans le secteur des transports