Leroy M., Morgenstern A., (2005) Reduplication before two years old. Hurch, Bernhard (ed.) Studies on Reduplication. Berlin: Mouton de Gruyter. pp.478-494. - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Chapitre D'ouvrage Année : 2005

Leroy M., Morgenstern A., (2005) Reduplication before two years old. Hurch, Bernhard (ed.) Studies on Reduplication. Berlin: Mouton de Gruyter. pp.478-494.

Résumé

In order to distinguish the various roles reduplication may have in child language development, we decided to code and analyze all Reduplicative Productions (R.P.) in the longitudinal data of a child. We used the longitudinal case-study of a monolingual French little boy in spontaneous interaction with his mother. The child was videotaped and audio-recorded between the ages of 0;2 and 1 ;10, in his home for half an hour sessions every two weeks.
We made a systematic analysis and compared the occurrences of single phonemes [m] and of strings of reduplicated phonemes [m m m] in similar contexts. The results of our study indicate that after the age of one-year-old, there are three different types of reduplication in our data:
1. At around one year old, the child starts using reduplication to emphasize what he says. We can call this “the expressive” function of reduplication after Bloch (1921). That function is paralleled in adult language as in English when we say “he's a big big boy”, or in a more grammaticalized way in Yoruba “mura kia kia” (to get prepared fast fast)
2. The child uses another type of reduplication with units separated by a 70-centisecond pause to enumerate referents. Reduplication has an iconic quality. This could be a pre-grammatical process and prepare the child to the use of the plural.
This function of reduplication resembles the plurality value of reduplication which is often grammaticalized in some adult languages. In Kannada (South eastern Asian language) “manne” means house and “manne manne”, each house, in Pangasinan (Austronisan) “manok” means chicken and “manok manok” chickens.
3. A few months later, in certain contexts, the reduplication of syllabic [m m] or vocalic sounds, [i i], enables the child to establish a rhythmic pattern similar to the signifier (composed of two syllables, such as “ papa ” or “ maman ”) which can be used for all kinds of referents. The child produces two identical sounds [i i] or [u u] separated by a very short pause. This configuration could be viewed as a single, lexical type, unit. Reduplication could therefore be a tool used in the construction of the lexicon in so far as it enables the child to produce a general pattern, which stays the same for all referents.
The reduplicative productions with a referential value which enable children to build, enrich their lexicon may be more specific to language acquisition, but, probably under the influence of this dynamic acquisition device, a certain amount of lexical words in various languages consist in reduplicated syllables. Examples in French child language : koko (œuf/'egg'), pinpin (lapin/'rabbit'), toto (bateau/'boat').
L'objet de cette étude est de montrer le rôle de la réduplication dans le développement du langage chez l'enfant, et le lien que l'on peut établir entre ce phénomène et les acquisitions phonologiques, morphologiques et lexicales. Pendant la période du babillage, il est difficile d'attribuer des intentions de communication spécifiques aux premières réduplications de l'enfant : les syllabes sont dupliquées exactement de la même manière, constituant des séquences syllabiques (Stark 1986). Ces premières productions sont le reflet de contraintes mécaniques et peuvent être considérées comme le résultat de l'alternance rythmique entre des mouvements d'ouverture et de fermeture de la bouche (Mac Neilage & Davis 1990). Cependant, les premières séquences contenant des réduplications constituent des « formats » qui peuvent aider l'enfant dans la construction de sa propre phonologie. Dans une perspective cognitive, ce type d'activités phonatoires, ludiques et exploratoires, lui permettent de découvrir les régularités phonologiques de sa langue maternelle. On peut observer que même à un âge très précoce, les enfants marquent une nette préférence pour les configurations binaires (réduplication simple), spécialement en situation d'interaction avec un adulte. Les premiers mots des enfants sont généralement caractérisés par une harmonie consonantique (« gâteau », réalisé [tato]), ou par la réduplication (« auto », réalisé [toto]), cette dernière constituant l'un des principaux procédés de simplification chez l'enfant (Dore 1976, Brigaudiot & Danon-Boileau 2002).
Au cours des stades précoces de développement phonologique et lexical, les enfants qui choisissent de suivre un mode de développement plurisyllabique utilisent la réduplication (Fee & Ingram 1980), ce qui peut être analysé comme une étape transitionnelle permettant à l'enfant d'allonger ses productions vocales. Par conséquent, la réduplication préfigurerait la forme typique du mot (Bortolini 1993). Dans ses travaux, Bruner (1984) mentionne un lien entre le concept de format et la valeur sémantique des dissyllabes. Par ailleurs, certains auteurs ont noté l'importance psychologique de la répétition dans le passage des énoncés à un mot aux énoncés à plusieurs mots (Veneziano, Sinclair & Berthoud 1990). On passerait donc d'une réduplication liée à des contraintes physiologiques et mécaniques, et à des activités d'expérimentation ludique, à une réduplication liée à la conscience phonologique, morphologique et lexicale de la langue.

Mots clés

Domaines

Linguistique
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Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)

Dates et versions

halshs-00117355 , version 1 (01-12-2006)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00117355 , version 1

Citer

Aliyah Morgenstern, Marie Leroy. Leroy M., Morgenstern A., (2005) Reduplication before two years old. Hurch, Bernhard (ed.) Studies on Reduplication. Berlin: Mouton de Gruyter. pp.478-494.. Bernhard Hurch. Studies on Reduplication, Mouton de Gruyter, pp.478-494, 2005. ⟨halshs-00117355⟩
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