Géopolitique de la visibilité: les icônes urbaines contemporaines à Mexico - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue ETHINGTON, Philip J. & SCHWARTZ, Vanessa R (eds.), Atlas of Urban Icons: Studies in Urban Visual History. Multimedia Companion to Special Issue of Urban History, May 2006, vol. 33, N°1 Année : 2006

Géopolitique de la visibilité: les icônes urbaines contemporaines à Mexico

Jérôme Monnet

Résumé

A symbol is as material object, with its own place, that represents an abstract and complex reality. In contrast, the icon is a physical image of these objects : the postcard that represents the chapel, the propaganda that represents the palace, the logo that represents the tower or the statue. We will examine icons as images of symbols, that circulate through material supports : books, press, screens, billboards, photo, paintings etc. For example, the physical LA's Hollywood Sign, Paris' Tour Eiffel, or Mexico City's Angel, are symbols of their respective cities that are present in the everyday experience of the people principally through theirs icons that circulate widely. The symbol depends upon the icon in order to be efficient, that is, to diffuse its meaning and to structure a collective representation of place. The construction (or destruction) of symbols, and the production and circulation of icons, are part of the geopolitics of visibility, which are inscribed in power struggles mediated through the control of geographical space, as we will see in Mexico City. My purpose in this paper is to undertake a analysis of a contemporary corpus of icons reproduced by today's urban actors. This varied corpus is made up of images taken from official or administrative documents, from print or electronic media, from tourist or advertising materials, from history books or works of art.
Les symboles sont des objets matériels, donc toujours précisément localisés, qui supportent la représentation d'une réalité à la fois plus abstraite et plus complexe qu'eux-mêmes. Les icônes sont définies de leur côté comme des images inscrites sur des supports matériels ; les « icônes urbaines » sont des représentations graphiques répétitives de lieux et d'objets qui symbolisent une ville, comme les tours jumelles du World Trade Center de New York, le panneau « Hollywood » de Los Angeles, la Tour Eiffel de Paris ou l'Ange de Mexico. L'efficacité de la symbolique (le système de production des significations attribuées à des objets) dépend de celle de l'iconographie (le système de communication des images de ces objets). Nous étudierons ici cette dépendance dans le cadre d'une géopolitique de la visibilité à Mexico, mégapole abondamment représentée dans les médias contemporains. Je propose ici une analyse rétrospective qui s'applique à un corpus d'icônes « actives », c'est-à-dire reproduites aujourd'hui par des acteurs urbains, images tirées de documents officiels ou administratifs, de médias imprimés ou électroniques, d'objets touristiques ou publicitaires, de livres d'histoire ou d'œuvres d'art.
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Dates et versions

halshs-00107065 , version 1 (17-10-2006)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00107065 , version 1

Citer

Jérôme Monnet. Géopolitique de la visibilité: les icônes urbaines contemporaines à Mexico. ETHINGTON, Philip J. & SCHWARTZ, Vanessa R (eds.), Atlas of Urban Icons: Studies in Urban Visual History. Multimedia Companion to Special Issue of Urban History, May 2006, vol. 33, N°1, 2006, 23 p. ⟨halshs-00107065⟩
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