. Écrits-que-nous-pouvons-Éditer, . Commenter, and . Interpréter, La philologie africaniste a voulu brûler les étapes au début du siècle. Meinhof croyait avoir tout compris parce qu'il n'y avait

J. Amselle and E. Et-sibeud, Maurice Delafosse, entre orientalisme et ethnographie. L'itinéraire d'un africaniste, pp.1870-1926, 1998.

K. Askew, Performing the nation : Swahili music and cultural politics in Tanzania, 2002.

G. Balandier, Sociologie actuelle de l'Afrique noire, 1955.

K. Barber, Popular Arts in Africa, I987, pp.1-79
DOI : 10.2307/524538

K. Barber, I could speak until tomorrow. Oriki , women and the past in a Yoruba town, 1990.

K. Barber, The generation of plays, Yoruba popular life in theater, 2000.

R. Bauman and C. L. Et-briggs, Poetics and Performances as Critical Perspectives on Language and Social Life, Annual Review of Anthropology, vol.19, issue.1, pp.59-88, 1990.
DOI : 10.1146/annurev.an.19.100190.000423

H. Baumann and D. Et-westermann, Les peuples et les civilisations de l'Afrique, suivi de Les langues et l'éducation, 1962.

J. Bureau, Marcel Cohen et ses successeurs, ou cent ans d'études éthiopiennes en France, Addis-Abeba, Maison des études éthiopiennes, 1997.

J. Chrétien, Le défi de l'ethnisme, Rwanda et Burundi, 1990.

J. Copans, La longue marche de la modernité africaine, 1998.

D. Coplan, In the time of cannibals. The word music of South Africa's Basotho migrants, 1994.

M. Crowder, Senegal : a study of French assimilation policy

J. De-la-guérivière, Les fous d'Afrique : histoire d'une passion française, 2001.

R. Depardon, Afrique , comment ça va avec la douleur, film documentaire, pp.2-45, 1996.

J. Dozon, Frères et sujets : la France et l'Afrique en perspective, 2003.

J. Fabian and . Jamaa, A charismatic movement in Katanga, 1971.

J. Fabian, Language and colonial power. The appropriation of Swahili in the former Belgian Congo, 1986.

J. Fabian, Power and performance: Ethnographic explorations through proverbial wisdom and theater in Shaba, 1990.

J. Fabian, Remembering the present. Paintings and popular history in Zaire, 1996.

C. Falgayrettes-leveau, Arts d'Afrique, Paris, Parures de tête. Hairstyles and headdresses, 2000.

K. F. Fiawoo, Mitteilungen der Ausland-Hochschule an der, Afrikanische Studien, vol.3, pp.1-53, 1937.

K. F. Fiawoo, The fifth landing stage, trans. from Ewe by the author, 1943.

L. Gerhardt, The place of Carl Meinhof in African linguistics, Afrika und Ubersee, vol.78, pp.163-175, 1995.

J. Godard, Histoire(s) du cinéma, 1998.

M. Herskovits, The Myth of the Negro Past, Babel Revue internationale de la traduction / International Journal of Translation, vol.7, issue.4, 1941.
DOI : 10.1075/babel.7.4.05her

M. Herskovits, Man and his works, 1948.

M. Houis, Anthropologie linguistique de l'Afrique noire, 1971.

B. Jewsiewicki, Art et politiques en Afrique noire, Association canadienne des études africaines, 1989.

B. Jeyifo, The Yoruba popular travelling theater of Nigeria, Nigeria Magazine Publication, 1984.

M. Leiris, Miroir de l'Afrique, textes sur l'Afrique rassemblés et présentés par, Jean Jamin, 1996.

M. Phyllis, Leisure and society in colonial Brazzaville, 1995.

R. Mauny, Les siècles obscurs de l'Afrique noire, 1970.

W. J. Möhlig and . Diedrich-westermann, pionnier de la recherche sur la culture ewe, Prénom Riesz et A. Ricard (dir.), Le champ littéraire togolais, pp.67-82, 1991.

T. Mofolo, homme qui marchait vers le soleil levant, 1907.

F. Osofisan, peu) académique : les Humanités contribuent-elles à l'humanisation ? », Politique africaine, pp.65-78, 1984.

T. Ranger, Dance and society in Eastern Africa, 1890-1970: The Beni Ngoma, 1975.

A. Ricard, invention du théâtre: le théâtre et les comédiens en Afrique noire, 1987.

A. Ricard, « Les Humanités peuvent contribuer à l'humanisation ? », Politique africaine, pp.124-134, 1990.

A. Ricard, Littératures d'Afrique noire : des langues aux livres, 1995.

A. Ricard, Ebrahim Hussein : théâtre swahili et nationalisme tanzanien, 1998.

S. Smith and . Négrologie, Pourquoi l'Afrique meurt, 2003.

W. Soyinka, A dance of the forests, 1963.

W. Soyinka, The lion and the jewel, 1963.

W. Soyinka, Idanre and other poems, 1967.

W. Soyinka, The Man Died, Transition, issue.75/76, 1972.
DOI : 10.2307/2935435

W. Soyinka, The bacchae of Euripides, 1973.

W. Soyinka, Poems of Black Africa, 1975.

W. Soyinka, Myth, literature and the African world, 1976.

W. Soyinka, Que ce passé parle à son présent, 1986.

W. Soyinka, Cycles sombres, 1987.

W. Soyinka, Ibadan, the Penkelemes years. A Memoir : 1946-1965, 1994.

W. Soyinka, The burden of memory, the muse of forgiveness, 1999.

I. Szombati-fabian and J. Et-fabian, history and society: popular painting in Shaba, Zaire », Studies in Anthropology of Visual Communication, pp.1-21, 1976.

P. Verger, Notes sur le culte des orisa et vodun, 1957.

C. Waterman and . Juju, A social history and ethnography of an African popular music, 1990.

D. Westermann, Grammatik der Ewe Sprache, 1907.
DOI : 10.1515/9783111694191

URL : http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn=urn:nbn:de:bvb:12-bsb00068193-8

D. Westermann, Ewefiala, or Ewe-English dictionnary, 1928.

D. Westermann, A study of the Ewe language, 1930.

D. Westermann, Afrikaner Selbsdarstellungen Afrikanischer Eingeborener aller Bildungsgrade und Berufe und aus allen Teilen Afrikas, 1938.