Jacques Maritain et l'Amérique du Sud - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Ouvrages Année : 2003

Jacques Maritain et l'Amérique du Sud

Résumé

Rejected by the French intellectual scene since the Second World War, the work of the French catholic philosopher Jacques Maritain is a major doctrinal reference in the Christian Democratic political culture in South America. This influence is all the more paradoxical since Maritain always distrusted the impure means of politics : christian philosopher of the Democracy through works such as Christianisme et démocratie (1943) or L'homme et l'Etat (1951), he never claimed to be the philosopher of a the Christian Democracy which he always judged in a sharp and critical way.Thus, this work first intends, to analyse the causes of this political use of Maritainism by setting forth according to the perspective of comparative history, the various readings of Maritain which were done by South American catholic elite, from the 20s to the 60s/70s.
Notably, it is a question of pointing out how the work of the French philosopher suited to the looming expectations of young Catholics concerned about inventing new forms of commitment of Christians to Society.
Besides, since the reception of the Maritainism across the Atlantic swiftly turned out polemical and aroused numerous debates - especially during the Spanish Civil War -, it constitutes a precious prism to apprehend the fault lines which ran through the South American Catholicism for almost half a century. From renacimiento católico of the interwar period to the transfers subsequent to the second council of Vatican, Maritainism kept on being a contentious issue which effectively testified the glance which the catholic elite - in its variety - ou had over the place of the Church in the modern world.
Rejetée du paysage intellectuel français depuis la Seconde Guerre mondiale, l'œuvre de Maritain est une référence majeure dans la culture politique de la démocratie chrétienne d'Amérique du Sud. Une influence paradoxale, puisque Maritain s'est toujours défié des moyens impurs de la politique : philosophe chrétien de la démocratie au travers d'œuvres comme Humanisme intégral ou Christianisme et démocratie, jamais il ne s'est voulu le philosophe de la démocratie chrétienne qu'il jugeait de manière sévère. Dans un premier temps, ce travail vise à analyser cette consommation politique du maritainisme, en déclinant dans la perspective d'une histoire comparée les différentes lectures qui ont été faites de Maritain par les élites catholiques sud-américaines, des années 20 à la charnière des années 60 et 70. Il s'agit notamment de montrer comment l'œuvre du philosophe a rencontré l'horizon d'attente d'une génération de jeunes catholiques soucieux d'inventer de nouvelles formes d'engagement du chrétien dans la vie de la cité.
Par ailleurs, parce que la réception du maritainisme outre-Atlantique est particulièrement polémique suscite de nombreux débats, elle constitue un prisme utile pour décrire les lignes de faille qui parcourent le catholicisme sud-américain durant près d'un demi-siècle. Du renouveau catholique de l'Entre-deux-guerres jusqu'aux mutations post-conciliaires, le maritainisme ne cesse d'être une question disputée, qui témoigne du regard que portent les élites catholiques, dans leur diversité, sur la place de l'Église dans le monde moderne.

Domaines

Histoire
Fichier non déposé

Dates et versions

halshs-00090989 , version 1 (04-09-2006)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00090989 , version 1

Citer

Olivier Compagnon. Jacques Maritain et l'Amérique du Sud : Le modèle malgré lui. Presses universitaires du Septentrion, pp.395, 2003, Histoire et Civilisations. ⟨halshs-00090989⟩
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