C. Bessy and F. Et-chateauraynaud, Experts et faussaires : Pour une sociologie de la perception, 1995.

P. Bourdieu, Les structures sociales de l'économie, 2000.

P. Bourdieu, La distinction : Critique sociale du jugement, 1979.

M. Callon, C. Méadel, and V. Et-rabeharisoa, L'??conomie des qualit??s, « L'économie des qualités, pp.211-239, 2000.
DOI : 10.3406/polix.2000.1126

F. Cochoy, Une sociologie du packaging ou l'âne de Buridan face au marché, 2002.

V. Despret, Hans, le cheval qui savait compter. Les empêcheurs de penser en rond, 2004.

S. Dubuisson-quellier and . Et-neuville, Juger pour échanger : La construction sociale de l'accord sur la qualité dans une économie des jugements individuels, 2003.

M. Garcia, La construction sociale d'un march?? parfait, Actes de la recherche en sciences sociales, pp.2-13, 1986.
DOI : 10.3406/arss.1986.2347

F. Guala, The problem of external validity (or ???parallelism???) in experimental economics, Social science information, pp.555-573, 1999.
DOI : 10.1177/053901899038004003

F. Guala, « Building economic machines : The FCC auctions », Studies in history and philosophy of science, pp.453-477, 2001.

F. Guala, Experimental Localism and External Validity, Philosophy of Science, vol.70, issue.5, pp.1195-1205, 2003.
DOI : 10.1086/377400

F. Guala, The methodology of experimental economics, 2005.
DOI : 10.1017/CBO9780511614651

G. W. Harrison, R. M. Harstad, and E. E. Et-rutström, Experimental Methods and Elicitation of Values, Experimental methods and elicitation of values, pp.123-140, 2004.
DOI : 10.1023/B:EXEC.0000026975.48587.f0

E. Hoffman, D. J. Menkhaus, D. Chakravarti, R. A. Field, and G. D. Et-whipple, Using Laboratory Experimental Auctions in Marketing Research: A Case Study of New Packaging for Fresh Beef, Marketing Science, vol.12, issue.3, pp.318-338, 1993.
DOI : 10.1287/mksc.12.3.318

B. Latour, How to Talk About the Body? the Normative Dimension of Science Studies, Body & Society, vol.24, issue.4, pp.205-229, 2004.
DOI : 10.1177/1357034X04042943

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01019910

D. Lucking-reiley, Vickrey Auctions in Practice: From Nineteenth-Century Philately to Twenty-First-Century E-Commerce, Journal of Economic Perspectives, vol.14, issue.3, pp.183-192, 2000.
DOI : 10.1257/jep.14.3.183

D. J. Menkhaus, G. W. Borden, G. D. Whipple, E. Hoffman, and R. A. Et-field, « An empirical application of laboratory experimental auctions in marketing research, Journal of agricultural and resource economics, vol.17, issue.1, pp.44-55, 1992.

R. K. Merton, The Focussed Interview and Focus Groups: Continuities and Discontinuities, Public opinion quaterly, pp.550-566, 1987.
DOI : 10.1086/269057

F. Muniesa, Un robot walrasien. Cotation ??lectronique et justesse de la d??couverte des prix, Politix, vol.13, issue.52, pp.121-154, 2000.
DOI : 10.3406/polix.2000.1122

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00087467

C. Noussair, S. Robin, and B. Et-ruffieux, Comportement des consommateurs face aux aliments ??avec OGM?? et ??sans OGM??: une ??tude exp??rimentale, ??conomie rurale, vol.266, issue.1, pp.30-44, 2001.
DOI : 10.3406/ecoru.2001.5274

C. Noussair, S. Robin, and B. Et-ruffieux, Do consumers not care about biotech foods or do they just not read the labels?, Economics Letters, vol.75, issue.1, pp.47-53, 2002.
DOI : 10.1016/S0165-1765(01)00594-8

C. Noussair, S. Robin, and B. Et-ruffieux, De l'opinion publique aux comportements des consommateurs, Revue ??conomique, vol.54, issue.1, pp.47-70, 2003.
DOI : 10.3917/reco.541.0047

URL : http://www.cairn.info/load_pdf.php?ID_ARTICLE=RECO_541_0047

C. Noussair, S. Robin, and B. Et-ruffieux, « Do consumers really refuse to buy genetically modified food ? » The economic journal, pp.102-120, 2004.

C. Noussair, S. Robin, and B. Et-ruffieux, A comparison of hedonic rating and demand-revealing auctions, Food Quality and Preference, vol.15, issue.4, pp.393-402, 2004.
DOI : 10.1016/S0950-3293(03)00086-7

C. Noussair, S. Robin, and B. Et-ruffieux, Revealing consumers' willingness-to-pay: A comparison of the BDM mechanism and the Vickrey auction, Journal of Economic Psychology, vol.25, issue.6, pp.725-741, 2004.
DOI : 10.1016/j.joep.2003.06.004

B. Ruffieux and S. Et-robin, « Analyse économique de la propension des consommateurs à acheter des produits garantis " sans OGM " et choix du signal distinctif pertinent », dans INRA-FNSEA, 2001.

B. Ruffieux, « Le nouveau citoyen consommateur : Que peut-on attendre en termes d'efficacité économique ?, Sciences de la société, pp.93-117, 2004.

H. Sciardet, Les marchands de l'aube : Éléments pour une théorie du commerce, 2003.

C. W. Smith, Auctions: The Social Construction of Value, 1989.
DOI : 10.1002/9780470755679.ch7

V. L. Smith, Papers in experimental economics, 1991.
DOI : 10.1017/CBO9780511528354

I. Stengers, L'invention des sciences modernes, 1993.

G. Teil, La production du jugement esth??tique sur les vins par la critique vinicole, Sociologie du Travail, vol.43, issue.1, pp.67-89, 2001.
DOI : 10.1016/S0038-0296(01)01122-0

G. J. Tellis, Beyond the Many Faces of Price: An Integration of Pricing Strategies, Journal of Marketing, vol.50, issue.4, pp.146-160, 1986.
DOI : 10.2307/1251292

W. Vickrey, COUNTERSPECULATION, AUCTIONS, AND COMPETITIVE SEALED TENDERS, The Journal of Finance, vol.16, issue.1, pp.8-37, 1961.
DOI : 10.1111/j.1540-6261.1961.tb02789.x

V. A. Zelizer, Human Values and the Market: The Case of Life Insurance and Death in 19th-Century America, American Journal of Sociology, vol.84, issue.3, pp.591-610, 1978.
DOI : 10.1086/226828

V. A. Zelizer, Repenser le march??, Actes de la recherche en sciences sociales, pp.3-26, 1992.
DOI : 10.3406/arss.1992.3023

V. A. Zelizer, Pricing the priceless child : The changing social value of children, 1994.