Les images sonores. Naissance du théâtre radiophonique
Résumé
Nascent radio, on the prowl for subjects, turned towards the older arts, and particularly the theatre, to create its programs. But the fact of microphone set innumerable problems of adaptation. This article analyzes the development of radio theatre and shows how it was the result of a cross breeding of forms and techniques; the debate that accompanied this gradual process of perfecting the type helped redefine a host of questions which were both technical and cultural: how to report reality and how to differentiate it from fiction? What are the different meanings intrinsically linked to sounds and voices? How to translate spatial dimensions into a grammar of sound? What is a listener and how does one talk to someone who is not there? Etc. These questions progressively gave rise to the specificity of radio genres.
La radio naissante, avide de matières, se tourna, pour nourrir sa programmation, vers les arts anciens et tout particulièrement vers le théâtre. Mais le passage par le micro posait de nombreux problèmes d'adaptation. L'article analyse l'émergence du théâtre radiophonique et montre qu'il fut le fruit d'un métissage de formes et de techniques ; les débats qui accompagnèrent ce processus graduel de mise au point contribuèrent à redéfinir tout un ensemble de questions à la fois techniques et culturelles : comment rendre compte de la réalité et comment la différencier de la fiction ? Quelles sont les significations attachées intrinsèquement aux sons et aux voix ? De quelle manière peut-on traduire les dimensions spatiales dans une grammaire sonore ? Qu'est ce qu'un auditeur et comment parle-t-on à un absent ? etc. et ont débouché sur la progressive spécification de genres radiophoniques.
Loading...