B. L. Israël-g, . Hartless-g, and . Dyk-p, For whom does the school bell toll ? Multicontextual presence of social capital and student educational achievement, Journal of Socio-Economics, vol.30, pp.121-127, 2001.

B. P. Bressoux, P. Coustère, P. Leroy-audouin, and C. , Les effets du contexte scolaire sur les acquisitions des élèves : effet-école et effetsclasses en lecture, Revue française de sociologie Les modèles multi-niveaux dans l'analyse écologique : le cas de la recherche en éducation, pp.273-294, 1995.

C. S. Bankston-c, Effect of School Population Socioeconomic Status on Individual Academic Achievement, Journal of Educational Research, vol.90, issue.5, pp.269-277, 1997.

D. F. Cousin-o and G. , Mobilisation des établissements et performances scolaires, pp.235-256, 1989.

D. @bullet, Les inégalités sociales à l'école. Genèse et mythes, Paris : PUF, vol.204, 2002.

D. Document-téléchargé-depuis-www-©-armand-colin, M. A. Duru-bellat, and . Mingat-a, © Armand Colin Document téléchargé depuis www.cairn.info -Université de Bourgogne --193, pp.649-666, 1988.

G. A. Mare-r, Secondary school tracking and educational inequality : compensation , reinforcement, or neutrality ?, American Journal of Sociology, vol.94, pp.1146-1183, 1989.

J. C. Leroy-audoin, Les nouveaux outils d'évaluation : quel intérêt pour l'analyse des « effets classe (éds) Éducation et formation : l'apport de la recherche aux politiques éducatives Effects of ability grouping in British secondary schools, American Sociological review, vol.51, pp.163-186, 1986.

K. J. Kulik-c, Meta-analytic Findings on Grouping Programs, Gifted Child Quarterly, vol.60, issue.2, pp.73-77, 1992.
DOI : 10.3102/00346543060003471

O. , O. Ocde, . Opdenakker-m-c, and . J. Van-damme, Knowledge and Skills for Life. First results from PISA Relationship between school composition and characteristics of school process : their effect on mathematics achievement, British Educational Research Journal, vol.27, issue.4, pp.407-431, 2000.

P. A. , E. D. , and A. K. Stluka-m, Ability-Group Effects : Instructional, Social or Institutional ? Sociology of Education, pp.27-46, 1994.

T. C. Stringfield and W. R. Kirby, Contextual Differences in Models for Effective Schooling in the USA, Lisse : Swets et Zeitlinger, pp.117-130, 1989.

T. C. Stringfield-s and R. D. , Context Issues within School Effectiveness Research (eds) The International Handbook of School Effectiveness Research, p.205, 2000.

@. @bullet and @. @bullet, Document téléchargé depuis www.cairn.info -Université de Bourgogne --193.52.245.20 -29/08/2017 14h28. © Armand Colin Document téléchargé depuis www.cairn.info -Université de Bourgogne --193 The « school mix » Effect : the history of an enduring problem in educational research, policy and practice, Les apprentissages des élèves dans leur contexte? Carrefours de l'éducation ?, pp.183-203, 1995.

V. V. Venkatakrishnan and W. D. , Tracking and Mixed-ability Grouping in Secondary School Mathematics Classrooms: A case study 1, British Educational Research Journal, vol.29, issue.2, pp.189-204, 2001.
DOI : 10.1080/0141192032000060939

Z. Van-)-a, Massification et régulation des établissements d'enseignement : le traitement des publics en difficulté dans les collèges de banlieue. L'Année sociologique, pp.409-436, 2000.

Z. Van-)-a, Le quartier ou l'école ? Déviance et sociabilité adolescente dans un collège de banlieue, pp.377-401, 2000.

Z. Van-)-a, Fabrication et effets de la ségrégation scolaire, in S. PAUGAM (dir.) L'exclusion, l'état des savoirs, 1996.