L. Mix-y.-g, . Mollier-j.-y, and . Sorel-p, dir.) L'Acte éditorial: publier à la Renaissance et aujourd'hui. Paris: Éd. Classiques Garnier, Les lectures du peuple en Europe et dans les Amériques du XVIIe au XXe siècle. Bruxelles: Éd. Complexe, vol.12, pp.1865-1898, 2003.

. Rebecchini-d and J. Vassena-r.-;-travnicek, Wie liest man in der Tschechischen Republik (Leseverhalten und Buchkonkat)" in ?tená?ství, jeho význam a podpora/ Lesen, seine Bedeutung und Förderung, Reading in Russia. Literary communication and Practices of Reading. Milano, vol.1, pp.60-83, 2008.

. Vignale-f, . La, and . Fontaine, poésie, résistance, engagement. Rennes: Presses universitaires de Rennes, 2012.

M. Wögerbauer and . Madl-c, The Enlightenment in Bohemia: religion, morality and multiculturalism, pp.69-87, 2011.

B. J. Others, Readers and Reading at the End of the Tsarist Era, Literature and Society in Imperial Russia, pp.97-150, 1978.

B. J. , Studies of the Reader in the 1920s ». Russian History. 1982, vol.9, pp.187-202

B. J. Castillo-gomez-a, Leggere nella Spagna moderna: erudizione, religiosità e svago, pp.1861-1917, 1985.

G. Cavallo and . Chartier-r, Histoire de la lecture dans le monde occidental, Éd. du Seuil, 2001.

L. Chartier-r, Colportage et lecture populaire: imprimés de large circulation en Europe, XVIe-XIXe siècles, IMEC éd., 1996. CHARTIER R. Lectures et lecteurs dans la France d'Ancien régime. Paris: Le Seuil, 1987. CHARTIER R. Histoires de la lecture: un bilan des recherches. Paris: IMEC éd, 1995.

. Chartier-r.-inscrire and . Effacer, culture écrite et littérature (XIe-XVIIIe siècle). Paris: Gallimard: Le Seuil, 2005. CHYMKOWSKI R. Autobiografie lekturowe studentów. Kraków: Biblioteka Narodowa, 2011. DARNTON R. « What is history of books? Revisited ». Modern Intellectual History

. A. Dobrenko-e, . R. Fischer-s, . Furet-f, and . Ozouf-j, EISENSTEIN E. L. The printing revolution in early modern Europe. Cambridge, 2005. FISH S. Is There a Text in This Class, The making of the state reader: social and aesthetic contexts of the reception of Soviet literature. Stanford, 1977.

. Hilton-m, M. Styles, and . Watson-v, Opening the nursery door: reading, writing and childhood 1600-1900, Routledge, 1997. LORETELLI R. L'invenzione del romanzo: dall'oralità alla lettura silenziosa, 2010.

L. S. , The Russian reading revolution: print culture in the Soviet and postSoviet eras, 2000.

. Lyons-m, Le triomphe du livre: une histoire sociologique de la lecture dans la France du XIXe siècle, Promodis: Éd. du Cercle de la librairie, 1987.

. Lyons-m, Publishing, printing and the origins of intellectual life in Russia, pp.1700-1800, 1985.

D. F. Mckenzie, Bibliography and the Sociology of texts, 1999.

. Mehnert-k, The Russians & their favorite books, Lesen und Schreiben in Europa, 1500-1900: vergleichende Perspektiven, 1983.

M. La-lectura-en-francia-durante-el-siglo and X. , PARENT-LARDEUR F. Lire à Paris au temps de Balzac: les cabinets de lecture à Paris. Paris: Éd. de l'École des hautes études en sciences sociales, 1999. PETRUCCI A. Le scritture ultime: ideologia della morte e strategie dello scrivere nella tradizione occidentale. Torino: G. Einaudi, 1995. PETRUCCI A. Scrivere lettere: una storia plurimillenaria. Roma: Laterza, 2008. RICHTER N. Introduction à l'histoire de la lecture publique & à la bibliothéconomie populaire. Bernay: À l'enseigne de la queue du chat, 1995. SECORD J. A. Victorian sensation: the extraordinary publication, reception, and secret authorship of « Vestiges of the natural history of creation, pp.1789-1914, 1996.

. R. Iser-w.-;-jauss-h, T. Bahti, and P. De-man, Prospecting: from reader response to literary anthropology, JAUSS H. R. Ästhetische Erfahrung und literarische Hermeneutik. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1982. JOUVE V. La Lecture, 1982.

. Molinie-g, Approches de la réception -Sémiostylistique et Sociopoétique de Le Clézio, 1993.

M. Naumann, . Schlenstedt-d, and L. Gesellschaft, Lesen: Literaturrezeption in theoretischer Sicht. Berlin (RDA), 1973.

O. R. , Les espaces de communication. Introduction à la sémio-pragmatique, 2011.

. Picard-m, La Lecture comme jeu. Essai sur la littérature, 1988.

. E. Scholes-r, Protocols of reading, 1989.

. P. Schweickart-p and . A. Flynn-e, (éd.). The reader in the text: essays on audience and interpretation, 1980.

J. P. Tompkins, Reader-response criticism: from formalism to post-structuralism, 1986.

M. R. , The Rights and Wrongs of Operational Practices in the Scottish Publishing Industry ». Publishing Research Quarterly. 2012, vol.28, pp.345-358

Y. Citton, . Fuller-d, and . Procter-j, « Reading as "Social Glue"? Book Groups, Multiculture, and the Small Island Read, Gestes d'humanités: anthropologie sauvage de nos expériences esthétiques, vol.9, pp.26-40, 2007.

R. Fuller-d, . Sedo-d.-;-oels-d, C. W. Ceram, and . Rowohlts-rotationsroutine, Interkulturelle Medienalalyse: Methoden und Fallbeispiele aus den romanischen Kulturen des 19. und 20, Markterfolge und Modernisierung eines Buchverlags vom Ende der Weimarer Republik bis in die fünfziger Jahre. Essen: Klartext, 2013. OUVRY-VIAL B. « Entre éthique et esthétique du livre » in Milon A., Perelman M. (dir.), L'esthétique du livre, 2003.

. Sarrazin-v.-«-d'un, autre: les échanges entre livre et presse au XVIIIe siècle, 2011.

. Sarrazin-v.-«-l', affichage des prix et la promotion des livres dans les annonces de librairie au XVIIIe siècle » in Le Livre entre le commerce et l'histoire des idées, Etudes et rencontres », n°33, pp.103-126, 2011.

. Sanchez-garcia-r.-la-lectura-en-la-españa-contemporánea and . Madrid, På Gamletun i Europa"» in, FraWergeland til Knausgård. Lesninger i nordisk litteratur. Oslo: Akademika forlag , 2014. SLAUTER W. « Constructive Misreadings: Adams, Turgot, and the American State Constitutions ». The Papers of the Bibliographical Society of America, vol.115, pp.33-67, 2001.

. Slauter-w.-«-upright and . Piracy, Understanding the Lack of Copyright for Journalism in Eighteenth-Century Britain, vol.16, pp.34-61, 2013.

E. E. Others, Divine art, infernal machine: the reception of printing in the West from first impressions to the sense of an ending, 2011.

E. L. Eisenstein, University of North Carolina at Chapel Hill, 1986. LONG E. Book clubs: women and the uses of reading in everyday life, Hanes Foundation, 2003.

. Québec/angoulême, Nota Bene/Centre national de la bande dessinée et de l'image, 1998.

A. Education, P. Participants, C. Y. Cusset-f.-lire, ;. A. Ouraiba-e, C. Choquet et al., Domain Specific Supports for Design Rationale of Open Pedagogical Scenarios, interpréter, actualiser: pourquoi les études littéraires ? Paris: éd. Amsterdam, 2007. CITTON Y. L'avenir des humanités: économie de la connaissance ou cultures de l'interprétation ? Paris: la Découverte, 2010. RUBERY M. (éd.). Audiobooks, literature, and sound studies. London: Routledge , 2011. Others LEWIS D. Reading contemporary picturebooks: picturing text. London: Routledge, 2001. NIKOLAJEVA M., SCOTT C. How picturebooks work. London: Routledge, vol.38, pp.368-377, 2000.

J. Ramone and H. Cousins, The Richard & Judy book club reader: popular texts and the practices of reading, 2011.

. M. Spencer-m, . Warlow-a, and . Barton-g, The Cool web: the pattern of children's reading, 1978.

». Ouvry-vial-b.-«-archimorphoses, Y. Estève, and &. Ouvry, 1 of RECONSTRUCTION: Studies in Contemporary Culture, Archives on Fire, vol.16, 2016.

;. Mallarmé, . Netherlands, R. Fuller-d, and . Sedo-d, Reproducing "the Wow Factor"?: Negotiating the Values of Reading Through One Book, One Community Events, Self-appointed publisher of one's work, vol.44, pp.14-18, 2014.

. Fuller-d and . J. Rak, Real Lives: Canada Reads 2012 and the Effects of Reading Memoir in Public, Studies in Canadian Literature, vol.40, pp.25-45, 2015.

B. Ouvrages-ou-chapitres-d'ouvrages, Cartografía de la investigación en didáctica de la lengua y la literatura, pp.15-41, 2017.

. Castillo-gomez-a, Livros e Leituras na Espanha do Século de Ouro, vol.208, 2014.

, Ensayos sobre la lectura en los Siglos de Oro Madrid-Frankfurt: Iberoamericana-Vervuert, vol.231, 2016.

. Fuller-d.-rehberg and . Sedo-d, Fun?And Other Reasons for Sharing Reading With Strangers: Mass Reading Events and the Possibilities of Pleasure, Plotting the Reading Experience: Theory/Practice/Politics, pp.133-147, 2016.

. I. Skjerdingstad-k and . Fysiognomi, Hans Herbjørnsruds novelle, FraWergeland til Knausgård. Lesninger i nordisk litteratur. Oslo: Akademika forlag, 2014.

. Antonini-a, F. Benatti, . King-e, F. Vignale, and . Gravier-g, Modelling changes in diaries, correspondence and authors' libraries to support research on reading: the READ-IT approach. ODOCH 2019 -First International Workshop on Open Data and Ontologies for Cultural Heritage, pp.1-12, 2019.

. Baillot-a and . Vignale-f, Exploring the digital heritage of reading: the READ-IT project, IFLA-RBSC Mid-term conference, 2017.

, Biannual European Reading Experience Database Workshops (Chair, pp.2014-2032

, Summer term, « Publishing the Humanities in the Age of the Digital », Cours invité, 2014.

, Calibrating culture: historical (Re) readings in Film, Print, and Other media, 2014.

. «-histoire-culturelle-et-histoire-de-la-lecture-en-france», , 2015.

, H2020 Grant writing camp -European Cultural heritage, dans le cadre de l'ANR Reading in Europe, en partenariat avec Institute of Czech Literature-Académie des, Sciences et CEFRES-CNRS, 2016.

, « New Approaches in Research on European Reading», New Directions in Print Culture Studies, 2017.

. Vignale-françois, Crowdsourcing et bases de données : le cas de EuRED, New directions in print studies symposium, Oxford (GB), Brookes University, 8-9 juillet 2017 . VIGNALE François, 2017.

D. S. France-ouvrages-ou-chapitres-d'ouvrage and . Le, Journal littéraire au XVIIIe siècle: une nouvelle culture des textes et de la lecture, pp.1714-1777, 2015.

F. Textes, Lectures en Europe (18e-21e), L. Braida et B. Ouvry-Vial (Dir.) (soumis aux PUR)

R. N. , La Fabrique d'un best-seller. La Vie de Jésus de Renan, Rennes: PUR, coll. « Histoire

. Dumouchel-s.-«, Les lecteurs des médias : l'exemple des médias informatisés du 21 ème siècle, vol.22, 2014.

. Ouvry-vial-b, Reading & Gaming : Compare, Contrast and Complement, workshop international, action conjointe COST Action 1404 E-READ -axe 3 EnJeux (Dynamiques scientifique) -ANR Reading in, 2017.

E. Des, . De, and . Valorisation,

, On détaillera notamment : du projet concerné. Conformément à la loi n° 78-17 du 6 janvier 1978 modifiée, relative à l'Informatique, aux Fichiers et aux Libertés, les personnes concernées disposent d'un droit d'accès, de rectification et de suppression des données personnelles les concernant. Les personnes concernées seront informées directement de ce droit lorsque leurs coordonnées sont renseignées. Elles peuvent exercer ce droit en s'adressant l, La liste des éléments de valorisation inventorie les retombées (autres que les publications) décomptées dans le deuxième tableau de la section Erreur ! Source du renvoi introuvable