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Article Dans Une Revue European Review of Applied Psychology / Revue Européenne de Psychologie Appliquée Année : 2019

Academics' motivations explain time-allocation and well-being at work

Les motivations des universitaires expliquent l’implication temporelle et le bien-être au travail

Résumé

Introduction. Little is known about the determinants of Faculty members’ well-being and the temporal distribution of academics activities (research, teaching, and collective tasks). We linked well-being in the sense of PERMA (Seligman, 2011) to an inventory of academics’ motivesand to measures of relative involvement in work activities.Aim. Testing the hypothesis that an inventory of academics’ motives could explain inter-individual variations in well-being and in timedistribution of work activities.Method. 222 senior lecturers from French universities filled in a questionnaire of professional motives, a collection of well-being scalesimplementing PERMA. They also provided a measure of their relative time distribution by means of a tool designed for this purpose.Results. A seven-motive structure was extracted and confirmed by CFA. It explained 81.7% of the variance of the 21 final items: (1) Contributionto Progress by Research; (2) Teamwork in Teaching; (3) Self-esteem through Teaching; (4) Autonomy in Research Activities; (5) PositiveRelationships with Students; (6) Autonomy in Teaching; and (7) Collaboration. The motives explained membership to six Relative ‘Temporal Allocation Profiles’ extracted by k-means (Cox and Snell pseudo-R2=.332). In path analyses, the motives explained from 40 to 52%of the variance of the five PERMA elements.Conclusion. The study provides three contributions: an original inventory of the structure of academics’ motives; a first use of the PERMA model for measuring academics’ well-being; and a new tool for measuring differential involvement in academic activities.
Introduction. Il existe peu de littérature sur les déterminants du bienêtre des universitaires, et de la distribution temporelle de leurs activités (recherche, enseignement ou activités collectives). Nous avons mis en relation le bien-être au sens de PERMA (Seligman, 2011) avec uninventaire de motivations académiques et avec des mesures d’implication relative dans les activités de travail.Objectif. Tester l’hypothèse qu’un inventaire de motivations académiques pourrait expliquer des variations interindividuelles du bien-être et dela distribution temporelle des activités. Méthode. 222 maîtres de conférences d’universités françaises ont rempli un questionnaire de motivations professionnelles et une batteried’échelles de bien-être opérationnalisant le modèle PERMA. Nous avons aussi mesuré la répartition temporelle relative entre activités grâce àun outil conçu à cet effet.Résultats. Une structure à sept motivations expliquant 81,7% de la variance des 21 items finaux a été extraite puis confirmée par AFC : (1) Contribution au Progrès par la Recherche ; (2) Travail d'équipe dans l'Enseignement ; (3) Respect de soi dans l'Enseignement ; (4) Autonomie dans les Activités de Recherche ; (5) Relations Positives avec les Étudiants ; (6) Autonomie dans l'Enseignement ; et (7) Collaboration. Les motivations ont expliqué l’appartenance (Cox and Snell pseudo-R2=.332) à six Profils d'Allocation temporelle relative extraits par classification k-moyennes. Dans des pistes causales, les motifs expliquaient de 40 à 52% de la variance des 5 éléments de PERMA.Conclusion. L’étude apporte trois contributions : un inventaire original de la structure des motivations des enseignants-chercheurs ; unepremière utilisation du modèle PERMA pour la mesure du bien-être des universitaires, et un nouvel outil de mesure de l’implication différentielle dans les activités académiques.
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Citer

Marion Inigo, Éric Raufaste. Academics' motivations explain time-allocation and well-being at work. European Review of Applied Psychology / Revue Européenne de Psychologie Appliquée, 2019, 69 (1), pp.19-30. ⟨10.1016/j.erap.2018.11.002⟩. ⟨hal-01954556⟩
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