Information literacy and social networking sites: challenges and stakes regarding teenagers' uses - HAL Accéder directement au contenu
Article dans une revue ESSACHESS – Journal for Communication Studies Année : 2016

Information literacy and social networking sites: challenges and stakes regarding teenagers' uses

Résumé

Research has shown that information seeking can act as a motivation to use SNS. In this paper, we identify patterns of information uses of SNS among teenagers specifically.There is evidence to suggest that teenagers use SNS for information purposes both informally outside of the school environment and also as part of their academic studies. We explore three important implications of this phenomemon in terms of students’ information literacy: firstly, the evaluation and validation of information obtained via SNS; secondly, the significance of these practices for collaboration and other 21st century skills; and finally, the porosity of formal and informal learning contexts. We conclude by reflecting on the ways in which current IL models and teaching practices need to adapt to accommodation teenagers’ uses of SNS.
Des recherches récentes démontrent l’importance des usages informationnels des réseaux sociaux. Dans cet article, nous traitons de ces usages informationnels des réseaux sociaux par les adolescents. Des résultats montrent en effet que les jeunes utilisent les réseaux sociaux à des fins d'information, à la fois de manière informelle en dehors de l'environnement scolaire et également dans le cadre de leurs études. Nous explorons trois implications importantes de ce phénomène quant à la maîtrise de l’information (information literacy) par ces jeunes : l'évaluation et la validation des informations obtenues par ce biais; les pratiques de collaboration au sein des compétences du 21e siècle; les enjeux, en termes d’inégalités, posés par la porosité des contextes formels et informels. Nous concluons par une réflexion sur la manière dont les modèles d’information literacy et les pratiques d'enseignement pourraient intégrer ces pratiques.
Fichier principal
Vignette du fichier
ESSACHESS_AK.pdf ( 396.34 Ko ) Télécharger
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...

Dates et versions

hal-01489173, version 1 (14-03-2017)

Identifiants

  • HAL Id : hal-01489173 , version 1

Citer

Karine Aillerie, Sarah Mcnicol. Information literacy and social networking sites: challenges and stakes regarding teenagers' uses. ESSACHESS – Journal for Communication Studies, 2016, 9 (2), pp.89-100. ⟨hal-01489173⟩
132 Consultations
576 Téléchargements
Dernière date de mise à jour le 07/04/2024
comment ces indicateurs sont-ils produits

Partager

Gmail Facebook Twitter LinkedIn Plus