Design by Immersion: A Transdisciplinary Approach to Problem-Driven Visualizations - Equipe Sociologie, Information-Communication Design Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics Année : 2019

Design by Immersion: A Transdisciplinary Approach to Problem-Driven Visualizations

Design par Immersion : Une approche transdisciplinaire de la visualisation axée sur les problèmes

Résumé

While previous work exists on how to conduct and disseminate insights from problem-driven visualization projects and design studies, the literature does not address how to accomplish these goals in transdisciplinary teams in ways that advance all disciplines involved. In this paper we introduce and define a new methodological paradigm we call design by immersion, which provides an alternative perspective on problem-driven visualization work. Design by immersion embeds transdisciplinary experiences at the center of the visualization process by having visualization researchers participate in the work of the target domain (or domain experts participate in visualization research). Based on our own combined experiences of working on cross-disciplinary, problem-driven visualization projects, we present six case studies that expose the opportunities that design by immersion enables, including (1) exploring new domain-inspired visualization design spaces, (2) enriching domain understanding through personal experiences, and (3) building strong transdisciplinary relationships. Furthermore, we illustrate how the process of design by immersion opens up a diverse set of design activities that can be combined in different ways depending on the type of collaboration, project, and goals. Finally, we discuss the challenges and potential pitfalls of design by immersion.
Bien qu'il existe des travaux antérieurs sur la façon de mener et de diffuser les idées issues de projets de visualisation axés sur les problèmes et d'études de conception, la documentation ne traite pas de la façon d'atteindre ces objectifs dans des équipes transdisciplinaires de manière à faire progresser toutes les disciplines concernées. Dans cet article, nous présentons et définissons un nouveau paradigme méthodologique que nous appelons la conception par immersion, qui fournit une perspective alternative sur le travail de visualisation par problèmes. La conception par immersion intègre les expériences transdisciplinaires au centre du processus de visualisation en faisant participer des chercheurs en visualisation au travail du domaine cible (ou des experts du domaine participent à la recherche en visualisation). En nous basant sur nos propres expériences combinées de travail sur des projets de visualisation interdisciplinaires et axés sur les problèmes, nous présentons six études de cas qui exposent les possibilités qu'offre la conception par immersion, y compris (1) l'exploration de nouveaux espaces de conception de visualisation inspirés du domaine, (2) l'enrichissement de la compréhension du domaine par des expériences personnelles, et (3) la création de relations transdisciplinaires solides. De plus, nous illustrons comment le processus de conception par immersion ouvre un ensemble diversifié d'activités de conception qui peuvent être combinées de différentes façons selon le type de collaboration, le projet et les objectifs. Enfin, nous discutons des défis et des pièges potentiels de la conception par immersion.
Fichier principal
Vignette du fichier
1908.00559 (3).pdf (1.18 Mo) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...

Dates et versions

hal-02310473 , version 1 (10-10-2019)

Identifiants

Citer

Kyle Wm Hall, Adam J Bradley, Uta Hinrichs, Samuel Huron, Jo Wood, et al.. Design by Immersion: A Transdisciplinary Approach to Problem-Driven Visualizations. IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics, inPress, ⟨10.1109/TVCG.2019.2934790⟩. ⟨hal-02310473⟩
160 Consultations
99 Téléchargements

Altmetric

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More