Positioning strategies in the case of oligopolistic competition: The case of telecommunications industry in Senegal - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue African Journal of Business Management (Academic Journals) Année : 2011

Positioning strategies in the case of oligopolistic competition: The case of telecommunications industry in Senegal

Résumé

Innovation is the major instigator in competitive industry. The competition for innovation is traditionally analyzed within the framework of deterministic and stochastic models (Reinganum, 1989). Boone (2001), Fethke and Birch (1982) have respectively analyzed the standard models of competitive strategies in a duopoly and oligopoly industry. By focusing our analysis on deterministic models that is, the models without technological uncertainty, this paper attempts to interpret the model of Boone (2001) in order to determine the choice of positioning in a context of cumulative innovation. Thus, taking into account the case of the telecommunications' sector in Senegal, we try to understand the motivations of the incumbent firm (called first mover) to implement cumulative innovation in order to maintain its position in spite of the investments of entering firms (called follower).
L'innovation est le principal moteur d'une industrie concurrentielle. La concurrence pour l'innovation est traditionnellement étudiée selon des modèles déterministes et stochastiques (Reinganum, 1989). Boone (2001), Fethke et Birch (1982) ont respectivement analysé les modèles standard de stratégies concurrentielles sur un secteur duopole et oligopole. En mettant l'accent sur les modèles déterministes considérés comme des modèles sans incertitude technologique, notre article tente d'interpréter le modèle de Boone (2001) afin de déterminer le choix du positionnement dans un contexte d'innovation cumulative. Ainsi, en prenant comme cas d'étude le secteur des télécommunications au Sénégal, nous essayons de comprendre les motivations de l'entreprise établie ou l'opérateur historique (appelée first mover) dans sa mise en œuvre d'une innovation cumulative lui permettant de maintenir sa position malgré les investissements des entreprises entrant (appelé suiveur).
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halshs-00864556 , version 1 (23-09-2013)

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Citer

Babacar Ndiaye, Cheikh Thiaw. Positioning strategies in the case of oligopolistic competition: The case of telecommunications industry in Senegal. African Journal of Business Management (Academic Journals), 2011, 5 (16), pp.6651-6656. ⟨10.5897/AJBM10.1167⟩. ⟨halshs-00864556⟩
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