« La défense de l'enseignement de l'arabe au cours du mouvement constitutionnaliste iranien (1906-1911) » - HAL Accéder directement au contenu
Chapitre d'ouvrage Année : 2010

« La défense de l'enseignement de l'arabe au cours du mouvement constitutionnaliste iranien (1906-1911) »

Denis Hermann

Résumé

The author analyzes a short Persian treatise (Maqāla dar javāb-i rūznāmayi Ḥabl al-matīn) written during the Constitutional Movement (1906-1911) by the shaykhī kirmānī master Zayn al-'Ābidīn Khān Kirmānī (d. 1360/1941) which aims to defend Arabic teaching in Iran, essential for those Muslims who wanted to appreciate the guidance of the Shi'i Imams. The debates concerning the choice of language for instruction in Iran took a controversial direction at the end of the 19th and the first decade of the 20th century. Several intellectual nationalists took a position that Arabic should not be taught to the Iranian population anymore, or at least its intensity should be decreased compare to the past. The Author will argue that this treatise uncovers the traditional attitude of the Iranian Shi'i 'ulamā concerning Arabic teaching in Iran, and it reveals the systematic defiance of the Shaykhī Masters and Shaykhī School toward politics. Zayn al-'Ābidīn Khān clarifies his mistrust toward the Constitutional Movement and politics altogether. This confirms that the members of the shaykhī kirmānī school kept their distance from political involvement during this time. At last, this treatise was an opportunity for Zayn al-'Ābidīn Khān to critize the religious teaching apparatus pro.
Cet article analyse un court traité en Persan (Maqâla dar javâb-i rûznâma-yi Halb al-matîn) composé au cours du mouvement constitutionnaliste iranien (1906-1911) par le maître shaykhi Zayn al-'Abidîn Khân Kirmânî (m. 1360-1941). Ce dernier défendit dans ce traité l'enseignement de l'arabe en Iran, principalement pour mieux comprendre la doctrine des imâms. Cette période était marquée par de nombreux débats sur l'avenir de l'enseignement en Iran, et notamment des langues à enseigner. Ainsi, certains intellectuels nationalistes et/ou sécularistes soutenaient que l'arabe n'avait plus vocation à être enseigner à la population iranienne. Tout en soutenant l'importance d'enseigner l'arabe en Iran, Zayn al-'Abidîn Khân Kirmânî exprima aussi dans ce court traité sa méfiance envers le mouvement constitutionnaliste et la politique au sens large.

Domaines

Histoire
Fichier principal
Vignette du fichier
Hermann_-_La_dA_fense_de_l_enseignement_de_l_arabe_au_cours.pdf ( 150.67 Ko ) Télécharger
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...

Dates et versions

halshs-00743220, version 1 (18-10-2012)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00743220 , version 1

Citer

Denis Hermann. « La défense de l'enseignement de l'arabe au cours du mouvement constitutionnaliste iranien (1906-1911) ». dans Denis Hermann - Fabrizio Speziale (éds.), Muslim Cultures in the Indo-Iranian World during the Early-Modern and Modern Periods, Berlin, Klaus Schwarz Verlag (Islamkunliche Untersuchungen Band 290) - IFRI (Bibliothèque Iranienne Vol 69),, pp.301-321, 2010. ⟨halshs-00743220⟩
159 Consultations
380 Téléchargements
Dernière date de mise à jour le 06/04/2024
comment ces indicateurs sont-ils produits

Partager

Gmail Facebook Twitter LinkedIn Plus