Analogy between Laryngeal Gesture in Mongolian Long Song and Supracricoid Partial Laryngectomy - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Clinical Linguistics & Phonetics Année : 2012

Analogy between Laryngeal Gesture in Mongolian Long Song and Supracricoid Partial Laryngectomy

Résumé

This article reports the results of a multiparametrical analysis of Mongolian Long Song, characterised by multiple ornamentation and shows the similarities between the laryngeal behaviour observed during these ornamentations and the compensatory gesture produced by patients after supracricoid partial laryngectomy. This study includes (1) a physiological analysis of videofiberscopic laryngeal data from a healthy Mongolian singer and from three non-singer French-speaking clinical patients; and (2) an acoustical analysis (fundamental frequency and intensity). For the singer, the fiberoptic analysis showed two main laryngeal behaviours in producing ornamentations: (1) 'lyrical' vibratos mobilising the entire laryngeal block; (2) 'Mongolian' trills with essentially supraglottic movements, the arytenoids being mobilised independently of the rest of the laryngeal block. Patients demonstrated similar aryepiglottic trilling to fulfil a function of voicing. The acoustic analysis showed that the fundamental frequency and the intensity were in phase for vibrato, contrary to the 'Mongolian' trills which were in opposite phase, underlying a change of laryngeal vibratory mechanisms.
Cet article rapporte les résultats d'une analyse multiparamétrique du Chant Long Mongol, caractérisé par de multiples ornementations. Il montre les similarités entre le comportement laryngé observé durant ces ornementations et le geste compensatoire produit par les patients après une laryngectomie partielle supracricoïdienne. Cette étude inclut (1) une analyse physiologique de données de vidéofibroscopie laryngée d'une chanteuse mongole en bonne santé, et de trois patients non chanteurs parlant le français; et (2) une analyse acoustique (fréquence fondamentale et intensité). Pour la chanteuse, l'analyse fibroscopique a montré deux principaux comportements laryngés dans la production d'ornementations: (1) vibrati "lyriques" mobilisant le bloc laryngé entier; (2) les trilles "mongols" avec essentiellement des mouvements supraglottiques, les aryténoïdes étant mobilisés indépendamment du reste du bloc laryngé. Les patients montrent une oscillation aryépiglottique similaire pour remplir la fonction de voisement. L'analyse acoustique a montré que la fréquence fondamentale et l'intensité sont en phase pour le vibrato, contrairement aux trilles "mongols" qui montrent une opposition de phase, révélant un changement sous-jacent de mécanisme vibratoire laryngé.
Fichier non déposé

Dates et versions

halshs-00675031 , version 1 (28-02-2012)

Identifiants

Citer

Lise Crevier-Buchman, Claire Pillot-Loiseau, Annie Rialland, Teresa Narantuya, Coralie Vincent, et al.. Analogy between Laryngeal Gesture in Mongolian Long Song and Supracricoid Partial Laryngectomy. Clinical Linguistics & Phonetics, 2012, 26 (1), pp.86-99. ⟨10.3109/02699206.2011.590920⟩. ⟨halshs-00675031⟩
200 Consultations
0 Téléchargements

Altmetric

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More