Vocal Registers Transitions Phenomena in trills used in Mongolian Long Song productions - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Communication Dans Un Congrès Année : 2011

Vocal Registers Transitions Phenomena in trills used in Mongolian Long Song productions

Résumé

This paper presents the results of a fiberoptical and acoustical analysis of "Mongolian Long song". Our goal is to quantify the vocal registers transition phenomena during the trills that occur during these Mongolian Long Song productions. The study includes: 1) videofiberoptic laryngeal data of the 61 ornaments of a song produced by a famous Mongolian singer, Narantuya, with quantitative analysis (distance between the left and right arytenoids); 2) an acoustical analysis of the fundamental frequency F0 and intensity I curves of the ornaments. The fiberoptic analysis showed two main laryngeal behaviour in producing ornamentations, with a leitmotiv: 1) "lyrical" vibratos mobilizing the entire laryngeal block; 2) "Mongolian" trills with essentially supraglottic movements, the left arytenoid being mobilized independently of the rest of the laryngeal block. The acoustic analysis showed: 1) for the "lyrical" vibrato: F0 and I were in-phase, with a moderate extent ; 2) for the "Mongolian" trill: F0 and I were in opposite phase, with an important extent. Although we didn't have electroglottographic recordings to verify this, the acoustical indications of changes of laryngeal vibratory mechanisms are 1) frequency jump values situated between 2 and 7 semitones; 2) the time separating the two frequency jumps between 40 and 80ms; 3) according to Neumann et al. 2005, the amplitudes of H2 and H4 are smaller than those of H1 et H3 for the head register part in "a" trills; it's the opposite case for the chest register part in those ornaments.
Cette étude présente les résultats d'une analyse vidéostroboscopique et acoustique du "Chant Long Mongol". Notre but est de quantifier les passages registraux durant les trilles qui se produisent dans cette technique vocale. Cette étude inclut: 1) des données vidéostroboscopiques du larynx de 61 ornement d'un chant produit par une chanteuse mongole célèbre, Narantuya, avec une analyse quantitative (distance entre les aryténoïdes droit et gauche); 2) une analyse acoustique des courbes de fréquence fondamentale FO et d'intensité I des ornements. L'analyse en vidéostroboscopie montre deux principaux comportements laryngés dans la production des ornementations, avec des données reproductibles: 1) les vibrati "lyriques" mobilisant le bloc laryngé entier; 2) les trilles "mongols" avec des mouvements essentiellement supraglottiques, l'aryténoïde gauche étant mobilisé indépendamment du reste du bloc laryngé. L'analyse acoustique a montré: 1) pour les vibrati "lyriques": une F0 et une I en phase, avec une étendue des modulations modérées; 2) pour le trille "mongol": F0 et I étaient en opposition de phase, avec une étendue importante. Bien que ne disposant pas d'enregistrements électroglottographiques pour vérifier cela, les indications acoustiques de changement de mécanismes vibratoires laryngés sont: 1) des valeurs de sauts de fréquence situés entre 2 et 7 demi-tons; 2) le temps séparant les deux sauts de fréquence est situé entre 40 et 80 ms; 3) en accord avec les résultats de Neuman et al. 2005, les amplitudes de H2 et H4 sont plus basses que celles de H1 et H3 pour les trilles produits en mécanisme 2 sur la voyelle "a"; c'est le cas inverse pour le mécanisme 1 dans ces ornements.
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Dates et versions

halshs-00674662 , version 1 (27-02-2012)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00674662 , version 1

Citer

Claire Pillot-Loiseau, Lise Crevier-Buchman, Annie Rialland, Teresa Narantuya, Coralie Vincent, et al.. Vocal Registers Transitions Phenomena in trills used in Mongolian Long Song productions. 9th Pan European Voice Conference, Aug 2011, Marseille, France. pp.22-23. ⟨halshs-00674662⟩
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