Impacts of Political Majorities on French Firms: Electoral Promises or Friendship Connections? - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Pré-Publication, Document De Travail Année : 2012

Impacts of Political Majorities on French Firms: Electoral Promises or Friendship Connections?

Résumé

This paper analyzes the impact of changes in the winning chances of candidates running for the 2007 French presidential election on abnormal stock returns of firms that could benefit from a candidate's victory. We use prices formed by transactions on a political prediction market to reveal the probabilities of victory of S. Royal and N. Sarkozy. We find that changes in S. Royal's probability of victory have no impact on firms that should benefit from her party platform. On the opposite, abnormal returns of firms that should benefit from reforms announced by N. Sarkozy or that are directed or owned by his friends are positively correlated with changes in his probability of victory. Both effects appear to be independent and the network effect is fifty percents larger than the other one. All these results persist when we take into account specific characteristics of firms.
Ce papier analyse l'impact des variations des probabilités de victoire des candidats à l'élection présidentielle de 2007 sur les rendements anormaux des entreprises cotées sur le marché boursier français. Nous examinons trois groupes d'entreprises pouvant bénéficier de l'élection d'un candidat sur la base des réformes annoncées par celui-ci ou de ses liens d'amitié avec des personnalités du monde des affaires. Nous utilisons les prix des paris échangés sur un marché prédictif donnant un candidat gagnant pour révéler les anticipations relatives à sa victoire. Nous montrons que les variations de probabilité de victoire de S. Royal n'ont pas d'impact particulier sur les rendements des entreprises censées bénéficier des réformes annoncées dans son programme. A l'inverse, les entreprises détenues ou dirigées par des proches de N. Sarkozy ou censées tirer parti de ses engagements électoraux voient leurs rendements anormaux croître avec l'augmentation de ses chances de victoire. Ces deux effets sont indépendants l'un de l'autre. Mais celui transitant par le réseau social est 50% plus important. Les résultats sont robustes à la prise en compte des spécificités des entreprises (taille, actionnariat public et activité).
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Dates et versions

halshs-00671405 , version 1 (17-02-2012)
halshs-00671405 , version 2 (21-03-2012)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00671405 , version 2

Citer

Renaud Coulomb, Marc Sangnier. Impacts of Political Majorities on French Firms: Electoral Promises or Friendship Connections?. 2012. ⟨halshs-00671405v2⟩
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