Critical Management Education as a Vehicle for Emancipation: Exploring the Philosophy of Jacques Rancière - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue M@n@gement Année : 2011

Critical Management Education as a Vehicle for Emancipation: Exploring the Philosophy of Jacques Rancière

Résumé

This paper aims to contribute to the literature on Critical Management Education (CME) by drawing on the work of philosopher, Jacques Rancière, whose thinking provides a means of resolving the dilemma underlying CME. It raises fundamental questions regarding the position of authority and the expertise of the critical educator, while at the same time dispelling the illusion of collaboration and consensus with students and managers. By presenting equality as an assumption to be actualised, Rancière invites us to reject the appropriation harboured by expert knowledge and the assignation of positions that this implies. On this basis, we can restructure the place of management and management education as a fertile ground for the emergence of dissensus in order to politicise what was neutralised and to give voice to those who have no voice.
L'objectif de cet article est de contribuer à la réflexion sur la Critical Management Education (CME), en prenant appui sur la pensée de Jacques Rancière. La réflexion de ce philosophe permet en particulier d'échapper au dilemme qui habite la CME, puisqu'elle interroge très fondamentalement la posture d'autorité et d'expertise de l'enseignant critique, mais qu'elle rompt également avec l'illusion de la collaboration et du consensus avec les enseignés et les managers. En posant l'égalité comme supposition à actualiser, Rancière invite à rejeter l'appropriation que recèle un savoir d'expertise et l'assignation des places qu'il présuppose. Sur cette base, on peut alors reconfigurer l'espace du management et de la formation au management, comme lieu propice à l'irruption du dissensus, pour politiser ce qui était neutralisé, et faire entendre la voix de ceux qui ne comptent pas.
Fichier principal
Vignette du fichier
145HuaultEnglish.pdf (561.62 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers éditeurs autorisés sur une archive ouverte
Loading...

Dates et versions

halshs-00664214 , version 1 (18-02-2012)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00664214 , version 1

Citer

Isabelle Huault, Véronique Perret. Critical Management Education as a Vehicle for Emancipation: Exploring the Philosophy of Jacques Rancière. M@n@gement, 2011, 14 (5), pp.281-309. ⟨halshs-00664214⟩
146 Consultations
503 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More