Should the carbon price be the same in all countries ? - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Autre Publication Scientifique Année : 2011

Should the carbon price be the same in all countries ?

Résumé

International differences in fuel taxation are huge, and may be justified by different local negative externalities that taxes must correct, as well as by different preferences for public spending. In this context, should a worldwide unique carbon tax be added to these local taxes to correct the global warming externality ? We address this question in a second best framework à la Ramsey, where public goods have to be financed through distortionary taxation and the cost of public funds has to be weighted against the utility of public goods. We show that when lump-sum transfers between countries are allowed for, the second best tax on the polluting good may be decomposed into three parts : one, country specific, dealing with the local negative externality, a second one, country specific, dealing with the cost of public funds, and a third one, global, dealing with the global externality and which can be interpreted as the carbon price. Our main contribution is to show that the uniqueness of the carbon price should still hold in this second best framework. Nevertheless, if lump-sum transfers between governments are impossible to implement, international differentiation of the carbon price is the only way to take care of equity concerns.
Les différences internationales de taxation de l'essence sont énormes. Ceci peut être justifié par des externalités négatives locales différentes que les taxes doivent corriger, mais aussi par des préférences pour la dépense publique différentes. Dans un tel contexte, faut-il ajouter à ces taxes locales différentes une taxe carbone internationale unique pour corriger l'externalité climatique ? Nous étudions cette question dans un cadre de second rang à la Ramsey, dans lequel les dépenses publiques doivent être financées par une taxation distordante, et où il faut mettre en regard le coût des fonds publics et l'utilité retirée des dépenses publiques. Nous montrons que si les transferts forfaitaires entre pays sont autorisés la taxe de second rang sur le bien polluant peut être décomposée en trois parties : une partie spécifique au pays internalisant l'externalité négative locale, une autre partie spécifique provenant du coût des fonds publics, et une troisième partie, globale, internalisant l'externalité climatique. Cette dernière partie peut être interprétée comme le prix du carbone. Notre contribution principale est de montrer que l'unicité de ce prix tient dans ce cadre de second rang. Nous montrons également que si les transferts forfaitaires entre gouvernements sont exclus la différenciation internationale des prix du carbone est la seule façon de tenir compte des questions d'équité.
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Dates et versions

halshs-00654239 , version 1 (21-12-2011)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00654239 , version 1

Citer

Antoine d'Autume, Katheline Schubert, Cees Withagen. Should the carbon price be the same in all countries ?. 2011. ⟨halshs-00654239⟩
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