Public markets tailored for the cartel - Favoritism in procurement auctions - - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Pré-Publication, Document De Travail Année : 2006

Public markets tailored for the cartel - Favoritism in procurement auctions -

Résumé

In this paper, we investigate interaction between two firms, which are engaged in a repeated procurement relationship modelled as a multiple criteria auction, and an auctioneer (a government employee) who has discretion in devising the selection criteria. A first result is that, in a one-shot context, favoritism turns the asymmetric information (private cost) procurement auction into a symmetric information auction (in bribes) for a common value prize. In a repeated setting we show that favoritism substantially facilitates collusion. It increases the gains from collusion and contributes to solving basic implementation problems for a cartel of bidders that operates in a stochastically changing environment. A most simple allocation rule where firms take turn in winning independently of stochastic government preferences and firms'costs achieves full cartel efficiency including price, production and design efficiency. In each period the selection criteria is fine-tailored to the in-turn winner: the "environment" adapts to the cartel. This result holds true when the expected punishment is a fixed cost. When the cost varies with the magnitude of the distortion of the selection criteria (compared with the true government's preferences), favoritism only partially shades the cartel from the environment. We thus find that favoritism generally facilitates collusion at a high cost for society. Our analysis suggests some anti-corruption measures that can be effective to curb favoritism and collusion in public markets. It also shows that the rotation of officials is not one of them.
Dans cet article nous explorons des interactions entre deux firmes, engagées sur un marché public alloué selon la règle du mieux disant et un agent gestionnaire du marché qui a du pouvoir sur la détermination du critère de sélection. Un premier résultat est que dans le cadre d'une interaction unique, le favoritisme transforme l'enchère à valeurs privées avec information asymétrique (sur les coûts) en une enchère (en pot-de-vin) avec information symétrique pour un objet de valeur commune. Dans le cadre d'une interaction répétée, nous montrons que le favoritisme facilite de façon substantielle les ententes anti-concurrentielles. Il augmente le gain de l'entente et contribue à résoudre certains problèmes fondamentaux de mise en oeuvre d'un cartel opérant dans un environnement qui change de manière aléatoire. Une règle de partage très simple permet de réaliser l'efficacité du cartel qui inclut, l'efficacité de prix, de production et de "design". Chaque période, le critère de sélection est "taillé sur mesure" pour la firme dont c'est le tour de gagner : l'environnement s'adapte au cartel. Ce résultat s'applique au cas de punition fixe pour favoritisme. Lorsque la punition varie avec l'étendue de la distorsion du critère de sélection (par rapport aux préférences publiques), le favoritisme protége partiellement le cartel des fluctuations de l'environnement. Nous trouvons que le favoritisme généralement facilite les ententes à un coût élevé pour la société. Notre analyse suggère certaines mesures anticorruption qui peuvent être très efficaces pour réduire l'étendue du favoritisme et des ententes. Elle montre aussi que la rotation des agents n'est pas une mesure efficace.
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Dates et versions

halshs-00590288 , version 1 (03-05-2011)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00590288 , version 1

Citer

Ariane Lambert-Mogiliansky, Grigory Kosenok. Public markets tailored for the cartel - Favoritism in procurement auctions -. 2006. ⟨halshs-00590288⟩
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