Education inequalities and the Kuznets curves: a global perspective since 1870 - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Pré-Publication, Document De Travail Année : 2007

Education inequalities and the Kuznets curves: a global perspective since 1870

Résumé

This paper presents a new dataset on educational attainment (primary, secondary and tertiary schooling) at the world level since 1870. Inequality in years of schooling is found to be rapidly decreasing, but we show that this result is completely driven by the decline in illiteracy. Then, we turn to inequality in human capital and focus on a Mincerian production function that accounts for diminishing returns to schooling. It explains the negative cross-country correlation between Mincerian returns to schooling and average schooling contrary to other functional forms. As a result, we show that world human capital inequality has increased since 1870, but does not exceed 10% of world income inequality. Next, we analyse the relationships between the national distributions of income and schooling. We show that human capital within countries exhibits an inverted U-shaped curve with respect to average schooling, namely a "Kuznets curve of education". We find that the usual Kuznets curve of income inequality is significant both in pooled and fixed-effects regressions over the period 1870-2000, and is robust to the inclusion of other variables in the regression such as schooling and human capital inequality. However, the "Kuznets effect" associated to GDP per capita is four times smaller in magnitude than the externality of average schooling favouring the decrease of income inequality within countries since 1870.
Ce papier présente une nouvelle base de données sur l'éducation (primaire, secondaire, supérieure) au niveau mondial depuis 1870. L'inégalité du nombre d'années étude a décru rapidement, mais nous montrons que ce résultat est entièrement gouverné par le déclin de l'illettrisme. Puis nous nous concentrons sur l'inégalité de capital humain en considérant une fonction de production prenant en compte les rendements décroissants de l'éducation. Ceux-ci expliquent la corrélation négative entre les rendements Mincériens de l'éducation et l'éducation moyenne, contrairement à d'autres formes fonctionnelles. Nous montrons que l'inégalité mondiale en capital humain a augmenté depuis 1870, mais n'excède pas 10% de l'inégalité mondiale des revenus. Puis, nous analysons la relation entre les distributions nationales de revenu et d'éducation. Nous montrons que le capital humain des pays suit une courbe en U inversée, sorte de courbe de Kuznets du capital humain. De plus, la courbe de Kuznets de l'inégalité des revenus est significative à la fois dans les régressions en coupe et en panel sur la période 1870-2000, et est robuste à l'inclusion d'autres variables explicatives comme l'éducation et l'inégalité du capital humain. Cependant, l'effet associé à la courbe de Kuznets à travers le PIB par tête est 4 fois inférieur en valeur absolue à l'externalité de l'éducation qui a entraîné la diminution de l'inégalité des revenus à l'intérieur des pays depuis 1870.
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Dates et versions

halshs-00588085 , version 1 (22-04-2011)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00588085 , version 1

Citer

Christian Morrisson, Fabrice Murtin. Education inequalities and the Kuznets curves: a global perspective since 1870. 2007. ⟨halshs-00588085⟩
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