Measuring Power and Satisfaction in Societies with Opinion Leaders: An Axiomatization - HAL Accéder directement au contenu
Autre publication scientifique Année : 2011

Measuring Power and Satisfaction in Societies with Opinion Leaders: An Axiomatization

Résumé

A well-known model in sociology and marketing is that of opinion leadership. Opinion leaders are actors who are able to affect the behavior of their followers. Hence, opinion leaders have some power over their followers, and they can exercise this power by influencing their followers choice of action. We study a two-action model for a society with opinion leaders. We assume that each member of the society has an inclination to choose one of these actions and that the collective choice is made by simple majority of the actions chosen by each member. For this model, we axiomatize satisfaction and power scores, which allow us to investigate the effects of different opinion leader-follower structures.
Un modèle bien connu en sociologie et gestion est celui du leadership d'opinion. Les leaders d'opinion sont des acteurs qui peuvent influer sur les comportements de leurs disciples. En conséquence, les leaders d'opinion ont un certain pouvoir sur leurs disciples et ils peuvent exercer ce pouvoir en influençant le choix d'action de leurs disciples. Nous étudions un modèle de deux actions pour une société avec des leaders d'opinion. Nous supposons que chaque membre de la société a une inclination de choisir une des actions et que le choix collectif est fait par la majorité simple des actions choisies par chaque membre. Pour ce modèle, nous axiomatisons les scores de satisfaction et de pouvoir, ce qui nous permet d'examiner les effets des différentes structures de leader d'opinion - disciples.
Fichier principal
Vignette du fichier
11018.pdf ( 581.33 Ko ) Télécharger
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...

Dates et versions

halshs-00587726, version 1 (21-04-2011)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00587726 , version 1

Citer

René van den Brink, Agnieszka Rusinowska, Frank Steffen. Measuring Power and Satisfaction in Societies with Opinion Leaders: An Axiomatization. 2011. ⟨halshs-00587726⟩
104 Consultations
301 Téléchargements
Dernière date de mise à jour le 20/04/2024
comment ces indicateurs sont-ils produits

Partager

Gmail Facebook Twitter LinkedIn Plus