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Pré-publication, Document de travail Année : 2009

Targeted advertising with consumer search: an economic analysis of keywords advertising

Résumé

This article investigates the role of a search engine as an intermediary between firms and consumers. Search engines enable firms to target consumers who have revealed some specific needs through their query. In a framework with horizontal product differentiation, imperfect product information and in which consumers incur search costs, I show that introducing a "neutral" targeted advertising mechanism reduces social inefficiencies and tends to reduce the equilibrium price. Moreover, the accuracy of the mechanism has a non monotonic effect on the price of the good: the price is lowest when the accuracy is intermediate.
Cet article étudie le rôle d'intermédiaire entre entreprises et consommateurs joué par un moteur de recherche. Les moteurs de recherche permettent aux entreprises de cibler les consommateurs qui ont révélé un besoin spécifique à travers leur requète. Dans un cadre où les produits sont différenciés horizontalement , où l'information sur les produits est imparfaite, et où les consommateurs subissent des coùts de recherche, je montre que l'introduction d'un mécanisme de ciblage "neutre" réduit les inefficacités sociales et tend à faire baisser le prix d'équilibre. De plus, la précision du mécanisme a un effet non monotone sur le prix du bien : le prix est le plus bas lorsque la précision est à un niveau intermédiaire.
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Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
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Dates et versions

halshs-00575074, version 1 (09-03-2011)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00575074 , version 1

Citer

Alexandre de Cornière. Targeted advertising with consumer search: an economic analysis of keywords advertising. 2009. ⟨halshs-00575074⟩
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Dernière date de mise à jour le 20/04/2024
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