Educational attainment and selection into the labour market: The determinants of employment and earnings in Indonesia - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Pré-Publication, Document De Travail Année : 2010

Educational attainment and selection into the labour market: The determinants of employment and earnings in Indonesia

Résumé

This paper uses household survey (Sakernas) data from 2004 to estimate the determinants of earnings in Indonesia, a country where non-salaried work is widespread and where earnings data are available for salaried employees only. We deal with the selection bias by estimating a full-information maximum likelihood system of equations, where earnings are observed for salaried employees, and selection into the labour market is modelled in a multinomial setting. We also deal with reverse causality between educational attainment and earnings by instrumenting years of schooling in both the multinomial selection and the earnings equations. Our identification strategy, following Duflo (2001), uses information on exposure to a large-scale school construction programme implemented in the 1970s. Duflo recognizes that schooling may affect an individual's probability of working as a salaried employee, which creates a simultaneity bias, but does not directly deal with this issue. We find that the parameters of the earnings equation estimated under multinomial selection differ from standard OLS estimates, which ignore the selection bias, and from a binomial selection procedure "à la Heckman" (1979). In particular, the estimated parameters that vary the most are those related to the variables with the strongest impact on individual selection into the different labour-market statuses. We also find that workers with higher educational attainment are most likely to find a job as salaried employees, and that non-salaried work is as an alternative to inactivity.
Cet article utilise une enquête auprès des ménages (SAKERNAS) de 2004 pour estimer les facteurs déterminants du salaire en Indonésie, un pays où le travail non salarié est généralisé et où les données de salaires sont disponibles pour les employés salariés seulement. Nous corrigeons les biais de sélection en estimant un système d'équations où les salaires sont observés pour les employés et la sélection dans le marché du travail est modélisée dans un cadre multinomial. Nous nous occupons aussi de la causalité inverse entre le niveau d'instruction et le revenu en instrumentant les années de scolarité à la fois dans la sélection multinomiale et dans l'équation de revenu. Notre stratégie d'identification, en suivant Duflo (2001), utilise des informations sur l'exposition à un vaste programme de construction scolaire mis en oeuvre dans les années 1970. Duflo reconnaît que la scolarisation peut affecter la probabilité d'un individu de travailler comme salarié, qui crée un biais de simultanéité, mais ne traite pas directement de cette question. Nous constatons que les paramètres de l'équation de revenu estimés en cas de sélection multinomiale diffèrent des estimations OLS standard qui ignorent les biais de sélection et d'une procédure de sélection binomiale à la Heckman (1979). En particulier, les paramètres estimés qui varient le plus sont ceux qui sont liés aux variables ayant la plus forte incidence sur la sélection individuelle dans le marché du travail. Nous constatons également que les travailleurs ayant un haut niveau d'éducation sont plus susceptibles de trouver un emploi en tant que salarié et que le travail non-salarié est considéré comme une alternative à l'inactivité.
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Dates et versions

halshs-00564835 , version 1 (10-02-2011)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00564835 , version 1

Citer

Margherita Comola, Luiz de Mello. Educational attainment and selection into the labour market: The determinants of employment and earnings in Indonesia. 2010. ⟨halshs-00564835⟩
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