Private versus public consumption within groups : testing the nature of goods from aggregate data - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Autre Publication Scientifique Année : 2010

Private versus public consumption within groups : testing the nature of goods from aggregate data

Résumé

We study the testability implications of public versus private consumption. The distinguishing feature of our approach is that we start from a revealed preference characterization of collectively rational behavior. Remarkably, we find that assumptions regarding the public or private nature of specific goods do have testability implications, even if one only observes the aggregate group consumption. In fact, these testability implications apply as soon as the analysis includes three goods and four obervations. This stands in sharp contrast with existing results that start from a differential characterization of collectively rational behavior. In our opinion, our revealed preference approach obtains stronger testability conclusions because it focuses on a global characterization of collective rationality, whereas the differential approach starts from a local characterization.
Nous étudions les implications testables de la consommation publique ou privée dans les modèles collectifs de la consommation de groupe. La caractéristique de notre approche est que nous partons d'une caractérisation des préférences révélées des comportements collectivement rationnels. Fait remarquable, nous trouvons que les hypothèses concernant la nature publique ou privée de certains biens ont des implications testables, même si l'on n'observe que la consommation globale du groupe. En fait, ces implications sont testables dès que l'analyse comprend au minimum trois biens et quatre observations. Cette situation contraste fortement avec les résultats existants qui reposent sur une caractérisation différentielle des comportements collectivement rationnel. De notre point de vue, notre approche utilisant des préférences révélées permet d'obtenir des conclusions testables fortes, car elle met l'accent sur une caractérisation globale de la rationalité collective, alors que l'approche différentielle s'appuie sur une caractérisation locale.
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Dates et versions

halshs-00543999 , version 1 (07-12-2010)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00543999 , version 1

Citer

Laurens Cherchye, Bram de Rock, Vincenzo Platino. Private versus public consumption within groups : testing the nature of goods from aggregate data. 2010. ⟨halshs-00543999⟩
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