L'eurocentrisme de Marx : pour une dialogue du débat sur Marx avec les études postcoloniales
Résumé
The text sets out from a fourfold concept of Eurocentrism developed in postcolonial studies and global history. Against this backdrop, it traces the treatment of non-Western societies throughout Marx's work. His 1853 articles on India are shown to be Eurocentric in every respect. They are partially based on a travel narrative by François Bernier. Bernier's text is analyzed in some detail as one of Marx's sources. Marx's treatment of the 1857-59 Indian rebellions also displays Eurocentric features. His writings on British colonialism, in Ireland, however, begin to break with the Eurocentric mold. The Marxian critique of political economy, in contrast, teems with Orientalist motifs. Marx's late work is quite different in this respect: in the excerpts from his reading that he made from 1879 on, as well as in his discussions with the Russian Social Revolutionaries, he breaks with Eurocentrism. The development of Marx's thought shows that the hasty dismissal of him often observed in postcolonial studies is not carefully thought out. Yet the fact remains that Marxists who attempt to think global capitalism, historical progress and contingent development have something to learn from postcolonial studies.
En partant d'un concept d'eurocentrisme à quatre dimensions, développé à l'aide des études postcoloniales et de l'histoire globale, je me propose de suivre l'analyse des sociétés extra-européennes par Marx à travers tout son œuvre. Les articles sur l'Inde de 1853 se révèlent eurocentriques à tous égards. Ils se basent entre outre sur le récit de voyage de François Bernier que j'analyse de près. Tandis que les écrits sur la révolte en Inde de 1857-59 témoignent encore de l'eurocentrisme, des premières différenciations se font entendre dans les textes consacrés au colonialisme anglais en Irlande. La critique de l'économie politique par contre fait abondamment preuve d'orientalismes. Dans l'œuvre du dernier Marx se profile en revanche une rupture avec l'eurocentrisme, notamment dans les extraits depuis 1879 et la discussion avec les révolutionnaires russes. Ce développement de la pensée de Marx montre que sa condamnation dans les études postcoloniales est précipitée et négligente. En même temps, le débat sur Marx devrait apprendre des études postcoloniales pour penser le capitalisme global, le progrès historique et le développement contingent.
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