Returns to Education and Education-Occupation Mismatch within a Transition Economy. Empirical Analysis for the Russian Federation - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Autre Publication Scientifique Année : 2010

Returns to Education and Education-Occupation Mismatch within a Transition Economy. Empirical Analysis for the Russian Federation

Natalia Kyui
  • Fonction : Auteur
  • PersonId : 869056

Résumé

This paper makes a thorough analysis of the returns to tertiary education and education-occupation matches within a transition economy and compares these returns to similar returns in a developed economy. This study shows through the example of the Russian Federation that the increase in the returns to education which happened in previous years does not indicate that the labor market is becoming closer to that of developed countries. The standard estimation of the returns to education is deconstructed in three parts characterizing the labor market : education-occupation match, payment for occupations and payment for productivity within occupations. First, I compare the non-parametric estimation of wage distributions by educational and occupational groups within the Russian labor market and a developed country's labor market (I take France as an example). Second, I estimate a joint reduced-form model of the educational choice, labor market participation, placement of employees among occupational categories and wage formation. This joint model allows us to take into account correlations between unobservable factors that simultaneously influence the educational choice, occupational choice and final wage. A wide range of explanatory variables is used, characterizing not only individuals, but also their households, job, industries of work and regions. This allows us to analyze the influence of the family's network on the placements among occupational categories and wage formation. I take into account the observed heterogeneity of returns to education among the analyzed population. The results show the advantages of the proposed approach for the analysis of transition labor markets when compared with the standard approaches to transition economies.
Le papier analyse dans un premier temps le rendement de l'éducation et l'appariement éducation-occupation dans une économie en transition. Puis, dans un second temps, l'article compare les caractéristiques du marché du travail russe, que l'augmentation du rendement de l'éducation ne garantit pas que le fonctionnement des marchés du travail des pays en transition se rapproche de celui des pays développés. L'estimation standard du rendement de l'éducation est réalisée en considérant trois aspects du marché du travail : l'appariement éducation-occupation, le rendement des catégories socioprofessionnelles et la rémunération des différents niveaux de productivité au sein même des catégories socioprofessionnelles. Dans un premier temps, les estimations non-paramétriques des distributions des salaires en Russie et en France sont comparées. Puis, un modèle joint sous forme réduite est utilisé pour estimer les choix éducatifs, la participation au marché du travail, le choix des catégories socioprofessionnelles et des salaires. Ce modèle joint nous permet de prendre en compte les facteurs non observables qui influencent simultanément le choix d'éducation, le choix d'occupation et les salaires. Une grande variété de variables explicatives est utilisée, notamment celles qui caractérisent non seulement les individus, mais aussi leur famille, leur travail, les industries et les régions. Cela nous permet aussi d'analyser l'infuence des réseaux familiaux sur le choix des catégories socioprofessionnelles et des salaires. L'hétérogénéité observable des rendements de l'éducation dans la population analysée est alors prise en compte. Les résultats montrent l'avantage de l'utilisation de la méthode proposée pour analyser les marchés du travail en transition.
Fichier principal
Vignette du fichier
10031.pdf (1.7 Mo) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...

Dates et versions

halshs-00476379 , version 1 (26-04-2010)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00476379 , version 1

Citer

Natalia Kyui. Returns to Education and Education-Occupation Mismatch within a Transition Economy. Empirical Analysis for the Russian Federation. 2010. ⟨halshs-00476379⟩
145 Consultations
496 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More