WHEN THE ENTERPRISE CULTURE MEETS IDENTITIES: A CASE STUDY - HAL Accéder directement au contenu
Communication dans un congrès Année : 2009

WHEN THE ENTERPRISE CULTURE MEETS IDENTITIES: A CASE STUDY

Résumé

This paper is based on a case study conducted in a large French public sector firm which had recently implemented a new performance measurement and management system. we draw on the “enterprise culture” (EC) literature and research program. EC has been described as a discourse operating at different levels in organizations and society (du Gay, P. & Salaman, G. “The Cult[ure] of the customer”, Journal of Management Studies, Vol. 29, No. 5, 1992, pp.615-33) and revolving around two bases. First, the figure of the reputedly sovereign customer and the associated substitution of market-like regulation to bureaucracy in organizations. Second, the injunction to enterprising self, by which organizational participants are supposed to behave as entrepreneurs of their own lives We show how the new system embodies these EC ideals. Our case studies then contributes fisrt to the research regarding the levels and expressions of individuals' freedom vis-à-vis EC. Second, it sheds further light on the identity processes at stake when individuals are confronted with EC discourses and related technologies. Third, we bring new evidence of the role of management instruments as mediators between the EC impacted organizational and individual levels.
Notre recherche s'appuie sur une étude de cas menée dans une grande entreprise publique française venant de mettre en place un nouveau système de pilotage de la performance. La perspective adoptée pour cette étude s'inscrit dans le courant de recherche connu dans la littérature anglo-saxonne sous le nom de ‘Entreprise Culture' (ci-après EC ; du Gay, P. & Salaman, G. “The Cult[ure] of the customer”, Journal of Management Studies, Vol. 29, No. 5, 1992, pp.615- 33). Au niveau sociétal, l'EC s'appuie sur la promotion du client réputé souverain et de mécanismes de régulation fondés sur le marché. Au niveau des comportements dans les organisations, elle repose sur l'injonction faite aux personnes de devenir les entrepreneurs de leur propre vie. Nous montrons en quoi le système de pilotage de la performance étudié incarne ces idéaux de l'EC. Notre étude de cas se propose ensuite de contribuer à la recherche sur le degré de liberté dont disposent les individus par rapport à l'EC. Par ailleurs, elle permet de mieux comprendre les processus identitaires à l'oeuvre face aux discours de l'EC et aux outils associés. Enfin, elle met en évidence le rôle des instruments de pilotage comme médiateurs entre les niveaux organisationnel et individuel impactés par l'EC.
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Dates et versions

halshs-00459629, version 1 (04-03-2010)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00459629 , version 1

Citer

Annick Bourguignon, Olivier Saulpic, Philippe Zarlowski. WHEN THE ENTERPRISE CULTURE MEETS IDENTITIES: A CASE STUDY. La place de la dimension européenne dans la Comptabilité Contrôle Audit, May 2009, Strasbourg, France. pp.CD ROM. ⟨halshs-00459629⟩
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Dernière date de mise à jour le 06/04/2024
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