LES DIMENSIONS DE LA PERFORMANCE DES CABINETS D'AUDIT LEGAL - THE PERFORMANCE DIMENSIONS OF LEGAL AUDIT FIRMS - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Communication Dans Un Congrès Année : 2009

LES DIMENSIONS DE LA PERFORMANCE DES CABINETS D'AUDIT LEGAL - THE PERFORMANCE DIMENSIONS OF LEGAL AUDIT FIRMS

Viet Ha Vu
  • Fonction : Auteur
  • PersonId : 1153548
  • IdRef : 139434437

Résumé

The quality of accounts certification rendered by the legal audit firms is an important element in the transparency of economic activities. Many actors contribute to the quality: auditors, audit firms and professional organizations. The audit firms must reconcile their lucrative aim and the demands of different stakeholders. The firms must therefore be performing at several levels. This research studies the performance indicators of audit firms in their legal mission in France. The proposed tool to measure performance is in the form of a strategic scorecard, which is a combination of the Balanced Scorecard (Kaplan and Norton, 1992, 1998, 2000), the Skandia's Navigator (Edvinsson and Malone, 1997), as well as of the approach by intellectual capital (Roos et al., 1997, Johnson, 1999). To construct a measure of performance dimensions, we adopted the Churchill's approach (1979). Based on the data collected from qualitative and quantitative surveys, the principal component analysis (PCA) on each of the performance dimensions emerges axes among the performance items revealed by French auditors. After that, a confirmatory analysis (CFA) must help us to validate the proposed model. It is interesting to find that the dimension “Finance” is not validated in our model. A typology analysis will be realized in order to classify the firms into four groups following their performance dimensions: the reputed, the normative, the adaptive and the passive.
La qualité de la certification des comptes par les cabinets d'audit légal est un élément important de la transparence des activités économiques. Plusieurs acteurs contribuent à cette qualité : les auditeurs, les cabinets d'audit et les organismes professionnels. Les cabinets se doivent de concilier leurs objectifs d'entreprises lucratives et les desiderata des différentes parties prenantes. Ils doivent donc être performants à plusieurs niveaux. La présente recherche étudie les dimensions de la performance des cabinets d'audit dans leur mission d'audit légal des comptes. L'outil proposé se présente sous la forme d'un tableau de bord stratégique intégré. Nous avons en effet combiné les approches des TBS anglo-saxons (le Balanced ScoreCard de Kaplan et Norton, 1992, 1998, 2000), scandinaves (la navigateur de Skandia d'Edvinsson et Malone, 1997) et des fondements pour appréhender le capital intellectuel (Roos et al., 1997, Johnson, 1999). La construction de l'échelle de mesure suit la démarche préconisée par Churchill (1979). L'étude met en évidence certaines dimensions de la performance des cabinets d'audit selon la perception des auditeurs français, à travers les Analyses en Composantes Principales (ACP) et les Analyses Factorielles Confirmatoires (AFC). Il est intéressant de trouver que la dimension Finance n'est pas validée dans notre modèle. L'analyse typologique permet de classifier les cabinets en quatre groupes selon leurs dimensions de la performance : les réputés, les normatifs, les adaptatifs et les passifs.
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Dates et versions

halshs-00459407 , version 1 (23-02-2010)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00459407 , version 1

Citer

Viet Ha Vu. LES DIMENSIONS DE LA PERFORMANCE DES CABINETS D'AUDIT LEGAL - THE PERFORMANCE DIMENSIONS OF LEGAL AUDIT FIRMS. La place de la dimension européenne dans la Comptabilité Contrôle Audit, May 2009, Strasbourg, France. pp.CD ROM. ⟨halshs-00459407⟩

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