Curt Sachs as a theorist for music museology - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Communication Dans Un Congrès Année : 2009

Curt Sachs as a theorist for music museology

Résumé

Curt Sachs is known partly for his universal classification of musical instruments established jointly with Erich von Hornbostel in 1914. A constant reference for organologists and ethnomusicologists, Sachs is also a pioneer - probably frequently forgotten - of musical museology. In September 1933, under the Nazi Regime, he lost all his positions and left Berlin. Welcomed by the head of the Musée d'Ethnographie in Paris to "collaborate on the classification of musical instruments with André Schaeffner", he stayed there till his departure to New York in July 1937. Sach's contribution exceeded this charge: he prepared an exhibition on dance, completed the French translation of his Welgeschichte des Tanzes, wrote a book on musical instruments in Madagascar (1938), and published "La signification, la tâche et la technique muséographique des collections d'instruments de musique". This contribution emphasizes that the latter is a real manifesto devoted to the aims of musical instrument museums and restoration deontology, lying out principles for a museographic program and its technical aspects. It will underline how much Sach's philosophy takes into account hearing and sight, focusing the debate on "the major idea of the exhibition", and not on the collection, and building a theory of the "musical object" never updated. Many of his propositions far exceed an "aesthetic" concept of Western Music, reflecting the concerns of a "universal" musicologist having a prospective view during a crucial moment in museums' evolution. This article concentrates also on the fact that many museographic proposals of the last decades were not sustained, astonishingly, by renewed and written theories in musical museology.
Curt Sachs est passé à la postérité pour la classification universelle des instruments de musique qu'il publia avec Erich von Hornbostel en 1914. Référence constante pour les organologues et les musicologues, Sachs est aussi un pionnier, souvent oublié, en muséologie musicale. En septembre 1933, sous le Régime nazi, il perdit toutes ses positions et quitta Berlin. Il fut accueilli par le directeur du Musée d'Ethnographie à Paris pour "collaborer à la classification des instruments avec André Schaeffner", et il y resta jusqu'à son départ pour New York en juillet 1937. Sachs dépassa largement cette mission : il prépara une exposition sur l'histoire de la danse, il traduisit son ouvrage Welgeschichte des Tanzes, écrivit un livre sur les instruments de Madagascar (1938) et publia" La signification, la tâche et la technique muséographique des collections d'instruments de musique". Notre contribution souligne que ce véritable manifeste, consacré aux missions des musées d'instruments et à la déontologie de la restauration, propose des principes pour un programme muséographique jusque dans ses aspects techniques. Nous soulignerons comment la philosophie de Sachs tient compte du visible et de l'audible, et construit une théorie de l'objet musical qui n'est pas dépassée. Beaucoup de ces propositions dépassent un concept esthétique de la musique occidentale, reflétant les préoccupations d'un musicologue universaliste aux vues prospectives à un moment crucial de développement de la muséologie musicale. Nous soulignerons enfin le fait que curieusement les réalisations muséograhiques des récentes décennies n'ont quasi pas suscité de réflexion ou de publications théoriques nouvelles sur la muséologie musicale.
Fichier non déposé

Dates et versions

halshs-00441158 , version 1 (15-12-2009)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00441158 , version 1

Citer

Florence Gétreau. Curt Sachs as a theorist for music museology. Music's Intellectual History: Founders, Followers & Fads., Mar 2005, New York, United States. pp.303-313. ⟨halshs-00441158⟩
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