Education pour tous : l'aléa des Etats fragiles ? - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Autre Publication Scientifique Année : 2009

Education pour tous : l'aléa des Etats fragiles ?

Résumé

More than one child out three, in the world, who don't access to school live in countries which are in conflict or which have governments non-engaged in politics of poverty reduction or which lacks of operating capacity. Given this, in these fragile States, mainly in Sub-Saharan Africa, universal primary schooling will be off target for 2015, so invalidate the Millennium Development Goals. The aim for this paper is to define the possible strategies of the Official development aid in education during the next decade in the context characterizing those fragile States. The plausible landscape depends in its dynamic on the impact, on the education system, driven by two simultaneous parameters. The first one, concerning governance, raises the issue of this governance, which could be homogeneous through all the sectors of the civil society, on one hand, to a vision directed by the pragmatism, in the other hand, which allows to not establishing this criterion of governance as a prerequisite. The second parameter is dedicated to the status of the primary education achievement as a Global Public good and leads to the necessity of interference as far as the education is perceived as an opposable right. The various forms of adjustment between these two parameters, in the specific grounds of the fragile States, can lead to a continuum in adaptations and bring to put in perspective the Education for all objective.
Plus d'un tiers des enfants non scolarisés dans le monde vit dans des pays qui font face à un conflit ou qui ont des gouvernements non-engagés dans des politiques de lutte contre la pauvreté ou qui manquent de capacité d'action. Ainsi, dans ces États fragiles, principalement localisés en Afrique subsaharienne, l'objectif de la scolarisation primaire universelle d'ici 2015 reste aléatoire. Il s'agit alors de définir les stratégies possibles de l'Aide publique au développement en éducation au cours de la prochaine décennie dans le contexte de ces États fragiles. La vision décrite dépend de l'impact relatif sur l'éducation d'une commande à deux paramètres simultanés. Le premier, celui de la gouvernance, oppose une approche indivisible de cette gouvernance, qui doit être homogène au travers de tous les secteurs de la société civile, à une vision orientée par le pragmatisme qui tend à ne pas faire de ce critère de gouvernance un préalable. Le second paramètre fait appel au statut de l'éducation comme Bien public universel et conduit à la nécessité d'ingérence dans la mesure où l'éducation est perçue comme un droit opposable. Les différentes formes d'ajustement entre ces deux paramètres, dans les terrains spécifiques des États fragiles, peuvent conduire à des adaptations variées et amener à relativiser l'objectif de l'Education pour tous.
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Dates et versions

halshs-00419369 , version 1 (23-09-2009)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00419369 , version 1

Citer

Thomas Poirier. Education pour tous : l'aléa des Etats fragiles ?. 2009. ⟨halshs-00419369⟩
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