Assessing the Effect of Foster-Children Supply on Biological Children Education Demand : Some Evidence from Cameroon - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Autre Publication Scientifique Année : 2009

Assessing the Effect of Foster-Children Supply on Biological Children Education Demand : Some Evidence from Cameroon

Karine Marazyan

Résumé

In Cameroun, around 18 percent of children aged between 10-14 years old grow up within a sibship extended to host one (or more) foster-child. This proportion is similar in other African countries and in particular West African ones. This paper aims at estimating the effect of foster-children supply on biological children education demand of host parents in Cameroon. To address the endogeneity of foster-children supply, we estimate both decision within a recursive bivariate probit framework and use, as our identifying variable, the father's birth order among his brothers. Indeed, in patrilineal societies as in Cameroon, kinship rules involve children to be hosted by brothers of the male kin group, and more likely by the eldest. Using data from the demographic and health survey of Cameroon (2004), a dataset uniquely suitable for our purpose since information on the father's birth order are available, we find that children hosting school-age foster-relatives have a significant lower probability to attain their basic level of education relative to those who do not. This suggests that households hosting school-age foster-relatives due to kinship rules suffer from liquidity constraints preventing them from educating further their biological children. Through this result, we highlight the importance of the motive underlying child fostering to determine its spillover effects.
Au Cameroun, environ 18% des enfants âgés entre 10 et 14 ans grandissent dans un ménage étendu pour accueillir un ou plusieurs enfants confiés. Cet article vise à estimer l'effet de la présence d'enfants confiés sur l'éducation des enfants biologiques des parents d'accueil. Parce que la présence d'enfants confiés dans le ménage est endogène, nous estimons les deux décisions dans le cadre d'un modèle biprobit récursif que nous identifions en utilisant le rang de naissance du père. En effet, les pratiques, dans les sociétés patrilinaires comme au Cameroun, impliquent que les enfants sont plus susceptibles d'être confiés aux frères du père et en particulier au plus âgé des frères. A partir des données Demographic and Heath Survey du Cameroun collectées en 2004, particulièrement adaptées pour notre analyse car elles renseignent sur le rang de naissance du père, nous montrons que les enfants confiés en âge scolaire ont une probabilité plus faible d'atteindre leur niveau basique d'éducation relativement aux enfants n'en accueillant pas. Ceci suggère que les ménages accueillant des enfants confiés en âge scolaire, parce que la pratique les en contraint, souffre de contraintes de liquidité les empêchant d'éduquer davantage leurs propres enfants.
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Dates et versions

halshs-00404195 , version 1 (15-07-2009)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00404195 , version 1

Citer

Karine Marazyan. Assessing the Effect of Foster-Children Supply on Biological Children Education Demand : Some Evidence from Cameroon. 2009. ⟨halshs-00404195⟩
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