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Chapitre d'ouvrage Année : 1986

Apprendre autrement

Résumé

This chapter describes the pedagogical practices among Mexican Indians, pointing out their strong relation with indigenous conceptions of the human person and soul. They contrast with the institutional schooling practices and with the mestizo culture, hispano-american version of European traditions. Education takes place at any moment, without formal institutions ; the adults use developmental models for guiding their educative action. Coercion for learning is unusual and modulated according to the age of children: this means is not used for babies and toddlers; it is limited for children and it becomes more frequent for préadolescents. The reprimand and the imperative tone are disapproved. Moral sanctions are prefered : laughing, cheerful felicitations, solemn admonitions. Close observation is recommended ; verbal explanations are only incidental and are viewed as unefficient. Rote learning is not valued. Success is believed to depend on the good will of the young. These practices are related with the indigenous theory of the human person and soul (tonalli en nahuatl, chu'lel en tzeltal). The soul is supposed to take root gradually in the human being during childhood. Strong emotions, produced by reprimand or an imperative attitude, may disturb the coming and the fixing of the soul, until death. For this reason, pressure is not recommended, especially in the case of toddlers.
Ce chapitre décrit les pratiques pédagogiques des Indiens du Mexique en montrant leur lien étroit avec la conception indigène de la personne et de l'âme. Elles contrastent avec celles de l'institution scolaire et de la culture métisse, version hispano-américaine de traditions européennes. L'éducation est donnée sans institutions formelles ; les adultes utilisent des modèles de développement pour guider leur action éducative. La contrainte pour obliger à apprendre est rare et modulée selon l'âge: absente pour la petite enfance, elle est limitée concernant l'enfant et ne devient fréquente qu'à la préadolescence. La réprimande et le mode impératif sont mal vus. Les sanctions morales sont préférées : le rire, les félicitations joyeuses, les admonestations solennelles. L'observation intensive est la méthode préconisée, l'explication verbale n'étant qu'incidente et considérée comme peu efficace. Le « par cœur » n'est pas valorisé. La réussite provient de la bonne volonté du jeune avant tout. Ces pratiques sont reliées à la théorie indienne de la personne et de l'âme (tonalli en nahuatl, chu'lel en tzeltal) qui est supposée s'ancrer progressivement dans la personne au cours de l'enfance. Les émotions fortes, causées par des réprimandes ou l'attitude impérative, peuvent perturber la venue et la fixation de l'âme. Ce risque est mortel. Pour cette raison, la contrainte n'est pas recommandée, surtout sur les tout petits.
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Dates et versions

halshs-00374464, version 1 (08-04-2009)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00374464 , version 1

Citer

Marie Noëlle Chamoux. Apprendre autrement. Pierre ROSSEL. Demain l'Artisanat?, Presses Universitaires de France - Institut universitaire d'études pour le développement, pp.211-235, 1986. ⟨halshs-00374464⟩
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Dernière date de mise à jour le 20/04/2024
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