Legitimacy strategies in the annual reports - what turn to social responsibility in post-privatization context - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Communication Dans Un Congrès Année : 2010

Legitimacy strategies in the annual reports - what turn to social responsibility in post-privatization context

Résumé

The present paper offers a narrative of the attempts of the privatized Romanian oil-company Petrom to assert its legitimacy in an environment characterized by global insecurity of the energy industry, instability of the political regime in Romania and an intensified all-levels fight with corruption, imposed by the EU integration process. The main interest was therefore to see how the changing environment and the need for legitimacy are affecting the financial communication of the company through the corporate annual reports. The case study is based on the content analysis of three consecutive post-privatization annual reports, explored in close connection with the changes in the social and political context.
Notre étude est un témoignage des efforts faits par l'entreprise Petrom, entreprise privatisée de l'industrie du pétrole de Roumanie, pour affirmer sa légitimité dans un environnement instable, défini par l'insécurité globale de l'industrie du pétrole, l'instabilité du pouvoir politique en Roumanie et la lutte généralisée contre la corruption, imposée par le processus d'intégration européenne. L'intérêt central de notre étude est de voir comment et si les changements profonds de l'environnement et le processus de légitimation affectent la communication financière de l'entreprise, à travers ses rapports annuels. A cette fin, notre étude de cas s'appuie sur l'analyse de contenu des trois rapports annuels successifs de l'entreprise depuis sa privatisation, examinés en relation étroite avec les changements du contexte social et politique.
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Dates et versions

halshs-00350496 , version 1 (12-01-2009)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00350496 , version 1

Citer

Ioana Lupu, Raluca Sandu. Legitimacy strategies in the annual reports - what turn to social responsibility in post-privatization context. 31ème congrès de l'AFC sur le thème :
Crise et des nouvelles problématiques de la valeur
, May 2010, Nice, France. ⟨halshs-00350496⟩
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