The economic value of virtue - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Autre Publication Scientifique Année : 2008

The economic value of virtue

Résumé

We model virtue as an asset on the marriage market : since men value virginity in prospective mates, preserving their virtue increases girls' chances of getting a "good" husband, and therefore allows for upward social mobility. Consistent with some historical and anthropological evidence, we find that the diffusion (and the social value) of virginity, across societies and over time, can be determined, among others, by income inequality, gender differences, social stratification and overall economic development. This is a further example of how cultural and moral values can be affected by economic factors.
A l'aide d'un simple modèle théorique, où la virginité peut constituer, pour les femmes, un actif sur le marché du mariage, on trouve que la diffusion de cette valeur est affectée par plusieurs variables économiques, comme par exemple la distribution des revenus et les inégalités homme/femme. Nos résultats sont compatibles avec les conclusions de plusieurs études socio-anthropologiques sur la valeur de la virginité dans des contextes sociaux différents et à travers le temps.
Fichier principal
Vignette du fichier
V08101.pdf (325.81 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...

Dates et versions

halshs-00348928 , version 1 (22-12-2008)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00348928 , version 1

Citer

Fabio Mariani. The economic value of virtue. 2008. ⟨halshs-00348928⟩
55 Consultations
282 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More