Incentives to Learn Calibration : a Gender-Dependent Impact - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Autre Publication Scientifique Année : 2008

Incentives to Learn Calibration : a Gender-Dependent Impact

Résumé

Miscalibration can be defined as the fact that people think that their knowledge is more precise than it actually is. In a typical miscalibration experiment, subjects are asked to provide subjective confidence intervals. A very robust finding is that subjects provide too narrow intervals at the 90% level. As a result a lot less than 90% of correct answers fall inside the 90% intervals provided. As miscalibration is linked with bad results on a experimental financial market (Biais et al., 2005) and entrepreneurial success is positively correlated with good calibration (Regner et al., 2006), it appears interesting to look for a way to cure or at least reduce miscalibration. Previous attempts to remove the miscalibration bias relied on extremely long and tedious procedures. Here, we design an experimental setting that provides several different incentives, in particular strong monetary incentives ; i.e. that make miscalibration costly. Our main result is that a thirty-minute training session has an effect on men's calibration but no effect on women's.
On désigne par l'anglicisme "miscalibration" le fait que les individus pensent que leur savoir est plus précis qu'il ne l'est en réalité. On mesure typiquement la miscalibration en demandant aux sujets de fournir des intervalles de confiance à 90% pour une série de questions. Or, de nombreuses études (voir Lichtenstein and Fischhhoff (1977) pour une revue de littérature) montrent que le taux de réponses correctes appartenant aux intervalles à 90% fournis est toujours bien inférieur à 90%. On parle alors de miscalibration dans la mesure où les individus fournissent des intervalles à 90% trop étroits. Les liens existant entre la miscalibration et de mauvaises performances économiques (Biais et al. (2005), Regner et al. (2006)) expliquent l'intérêt pour les économistes d'étudier ce biais. Notre protocole expérimental vise à réduire la miscalibration par le biais d'incitations directes, notamment monétaires. Notre résultat principal est que nos incitations ont un effet sur la calibration des hommes, ceux ayant suivi notre entrainement fournissant des intervalles plus larges, mais aucun effet tangible sur celle des femmes.
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Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)

Dates et versions

halshs-00348826 , version 1 (22-12-2008)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00348826 , version 1

Citer

Marie-Pierre Dargnies, Guillaume Hollard. Incentives to Learn Calibration : a Gender-Dependent Impact. 2008. ⟨halshs-00348826⟩
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