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Article dans une revue Annales de géographie Année : 2005

La géographie des centres d'appel en France

Résumé

Call centers and Customer Relationship Management (CRM) well symbolise
the rise of an " information economy ". As IT-enabled services, call centers
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could have been regarded as footloose. Actually, call centers take advantage
from a large array of location factors, the most important being the availability
of labour.
The map of French call centers shows a strong, but irregular metropolitan
pattern. A much finer analysis demonstrates that the closeness to Paris has been
a strong location factor in the recent de-concentration process. In a first time,
CRM firms have targeted medium cities in the surroundings of Paris, with a
strong presence of universities, offering a well educated workforce. During the
last three years, these labour pools went to saturation. Thus, call center
companies shifted to smaller or more remote cities, often with high
unemployment rates.
In such places, call center location has become a major tool for economic
development, particularly in those which suffered from recent industrial
downturns. In order to attract call center-related investments, several local
communities have established dedicated training programs and offer purposebuild,
ready-for-delivery premises. Without mention of incentive packages.
Nevertheless, "the driving effects" of CRM business are reportedly low.
Spillover effects cannot be expected, because call center operations are highly
taylorian and require, on average, low skills. Moreover, CRM investments per
employee are small and easily movable. With respect to the rise of overseas
locations, call center perspectives for sustainable, local development seem to
be narrow. For local communities, focusing on call centers only would be a
dangerous bet.
Les centres d'appels constituent une des activités émergentes de la nouvelle
économie. Ils proposent au géographe une problématique intéressante : quels
sont les facteurs de localisation d'établissements qui délivrent au client un
service à distance. La carte des implantations dans les aires urbaines françaises,
comptabilisées par postes de travail, montre une répartition spatiale irrégulière,
mais qui reste fortement métropolisée. Une analyse plus fine met en évidence
un processus de diffusion hiérarchique, à partir de la Capitale, puis vers les
métropoles régionales, et enfin vers l'espace à dominante rurale. Ce processus
créé des opportunités de créations d'emploi. Les centres d'appels sont devenus
la cible des politique locales de développement économique, et un outil de
reconversion des bassins d'emploi en difficulté. Mais la croissance des
délocalisations outre-mer fait peser une menace sur ces activités nouvelles.
La croissance des centres d'appels est un des phénomènes par lesquels les
territoires entrent dans l'ère du " capitalisme cognitif ", dans un contexte de
globalisation et de métropolisation. Mais les effets dynamisants de cette
activité fortement taylorienne sont incertains, et elle ne saurait en aucun cas
devenir une mono-activité.

Domaines

Géographie
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Dates et versions

halshs-00325670, version 1 (29-09-2008)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00325670 , version 1

Citer

Bruno Moriset, Nicolas Bonnet. La géographie des centres d'appel en France. Annales de géographie, 2005, 641, pp.49-72. ⟨halshs-00325670⟩
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Dernière date de mise à jour le 20/04/2024
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