Les Ituréens et la présence arabe au Liban du IIe siècle a.C. au IVe siècle p.C. - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Access content directly
Journal Articles Mélanges de l'Université Saint-Joseph Year : 2003

Les Ituréens et la présence arabe au Liban du IIe siècle a.C. au IVe siècle p.C.

Abstract

Between the second half of the second century BC, which saw them come out of the shadows, and the fourth century AD, when all traces of them disappeared from the literary tradition, the Ituraeans settled in an estate which corresponds to the Ancient Lebanon (Mt. Lebanon, Anti-Lebanon and Mt. Hermon) and the Bekaa. Their presence certainly did not exclude the presence of other social groups in this area. Separating the history of the biblical tribe of Yetûr and the history of the Ituraeans leads to question the traditional view that the Ituraeans migrate from Arabia and Transjordan. As far as the ethnic identification of the Ituraeans is concerned, it is possible to characterize them as a social group whose onomastics and cults suggest an Arabic origin and whose linguistic and cultural aramaisation compares with other indigenous people of Syria and Phoenicia. The Ituraean rulers asserted their authority over Lebanon at the expense of the Graeco-Macedonian power before collaborating with the successive masters of Syria and becoming a client of Rome. Although they thus belonged to the circle of the gravediggers of the Seleucid monarchy, the Ituraean rulers also appear as hellenized dynasts in the same way as their Hasmonaean and Emesan counterparts, with whom they were linked by diplomatic and matrimonial alliances. With the failure of the Mennaids, princes of Chalcis ad Libanum, the refoundation of Arca-Caesarea ad Libanum by the dynasts of Northern Lebanon challenges their reputation as nomadic bandits and suggests that the Ituraean presence did not constitute an obstacle to the urbanization of this area of the hellenized Near East.
Entre la seconde moitié du IIe siècle a.C., où ils sortent de l'ombre, et le IVe siècle p.C., où l'on perd leurs traces dans la tradition littéraire, les Ituréens occupent un domaine qui correspond au Liban antique (Mont Liban, Anti-Liban et Mont Hermon) et à la Békaa, leur présence n'excluant sans doute pas celle d'autres groupes sociaux dans cette région. Il faut les distinguer la tribu biblique de Yetûr, ce qui amène à mettre en cause la thèse classique d'une migration des seconds depuis l'Arabie et la Transjordanie. Par ailleurs, les Ituréens peuvent être caractérisés comme un groupe social dont l'onomastique et les cultes laissent supposer une origine arabe et que son aramaïsation linguistique et culturelle rapproche des autres populations indigènes de la Syrie et de la Phénicie. Au Liban, les princes ituréens s'affirment au détriment du pouvoir gréco-macédonien avant de collaborer avec les maîtres successifs de la Syrie et d'entrer dans la clientèle de Rome. S'ils appartiennent ainsi au cercle des fossoyeurs de la monarchie séleucide, les princes ituréens n'en apparaissent pas moins, au même titre que leurs homologues hasmonéens et éméséniens, auxquels ils sont liés par des alliances diplomatiques et matrimoniales, comme des dynastes hellénisés. Face à l'échec des Mennaïdes, princes de Chalcis du Liban, la refondation d'Arca-Césarée du Liban par les dynastes du Liban Nord contredit l'image des brigands nomades et suggère que la présence ituréenne ne constitue pas un obstacle à l'urbanisation de cette région du Proche-Orient hellénisé.
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Cite

Julien Aliquot. Les Ituréens et la présence arabe au Liban du IIe siècle a.C. au IVe siècle p.C.. Mélanges de l'Université Saint-Joseph, 2003, 56, pp.161-290. ⟨halshs-00304315⟩
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