The Contribution of the Theory of Relation to Knowledge to Understanding Students' Engagement in Learning Physics - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue International Journal of Science Education Année : 2007

The Contribution of the Theory of Relation to Knowledge to Understanding Students' Engagement in Learning Physics

Résumé

The issue of students' engagement in learning physics has generally been analysed in Science Education research using attitudes towards science, or motivation to learn science. However, the corresponding studies have their limitations. Therefore, the object of this paper is to present and to analyse an alternative to these theoretical approaches, namely the ‘relation to knowledge', which has been used more and more in the last ten years in French-speaking educational research. The description and discussion of the broad outlines of this theory, of the associated methodology, and of the obtained results regarding the learning of physics, will show the significance of this approach and its limits, as well as the perspectives that it opens up.
La question de l'engagement des élèves à apprendre les sciences a généralement été abordée dans les recherches sur l'éducation scientifique, à partir de l'examen des attitudes envers les sciences ou de la motivation à apprendre les sciences. Les études correspondantes montrant certaines limites, cet article a pour objectif de présenter et d'analyser une alternative à ces approches théoriques, celle du rapport au savoir, de plus en plus utilisée depuis une dizaine d'années dans les recherches francophones en sciences de l'éducation. Les descriptions des grandes lignes de cette théorie, de la méthodologie qui lui est associée, des résultats obtenus à propos de l'apprentissage de la physique et leur discussion, montreront l'intérêt de cette approche, ses limites, ainsi que les perspectives qu'elle ouvre.
Fichier principal
Vignette du fichier
Venturini_IJSE_2007.pdf (101.69 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers éditeurs autorisés sur une archive ouverte
Loading...

Dates et versions

halshs-00202087 , version 1 (05-08-2009)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00202087 , version 1

Citer

Patrice Venturini. The Contribution of the Theory of Relation to Knowledge to Understanding Students' Engagement in Learning Physics. International Journal of Science Education, 2007, 29 (9), pp.1065-1088. ⟨halshs-00202087⟩
88 Consultations
1739 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More