Time and passenger transport
Résumé
Time is money! Applying this common saying to their own sphere of activity, economists, following the example of Gary Becker, have for the past twenty or thirty years incorporated the issue of time into their analytical reasoning. A scarce resource, time is a topic of study that lends itself particularly well to demonstrations based on the principles of optimisation. Allocating time to the individual activities available when we decide upon our programmes of activity leads to varying levels of utility which rational economic man can choose between. Transport economists, following the work of C. Abraham and M.E. Beesley, have rapidly fallen into step with their generalist colleagues. They have done this by treating travel time as a component of an overall trip cost, termed the generalised cost.
Le temps et les transports de voyageurs. - Le temps, c'est de l'argent ! Reprenant à leur compte cette formule du langage courant, les économistes, à la suite de Gary Becker, ont depuis plusieurs décennies intégré la question du temps dans leurs raisonnements. Ressource rare, le temps est un objet d'étude particulièrement propice aux démonstrations fondées sur des principes d'optimisation. Affecter du temps à l'une ou l'autre des activités qui s'offrent à nous dans la définition de nos programmes d'activité conduit à des niveaux d'utilité variables entre lesquels l'homo œconomicus est capable d'arbitrer. Les économistes des transports, à la suite de C. Abraham et M.E. Beesley, ont rapidement emboîté le pas de leurs collègues généralistes. Ils l'ont fait en considérant le temps de transport comme une composante d'un coût global du déplacement, qualifié de coût généralisé.
Fichier principal
CEMT_CROZET.pdf (507.99 Ko)
Télécharger le fichier
ECMT_CROZET.pdf (418.21 Ko)
Télécharger le fichier
Origine : Accord explicite pour ce dépôt
Origine : Accord explicite pour ce dépôt