GOD IN THE “LAND OF THE MERCEDES”THE RELIGIOUS COMMUNITIES IN ALBANIA SINCE 1990 - HAL Accéder directement au contenu
Chapitre d'ouvrage Année : 2003

GOD IN THE “LAND OF THE MERCEDES”THE RELIGIOUS COMMUNITIES IN ALBANIA SINCE 1990

Résumé

This paper analyses the place of religion in Albania, a former atheist country, with a Muslim majority, but without an official religion. It focuses on former and new dynamics on the Albanian religious scene since 1990 : the ambiguous place of religion in the Albanian society (both marginal and central), and the local, national and transnational dynamics of the religious developments. Then it studies the specifities of each community : the Islamic community, Bektashism, the orthodox community ; the Catholic and Protestant Churches, and Eleonora's Holy Mission.
Cet article analyse la place de la religion en Albanie, un ancien pays athée, à majorité musulmane, mais sans religion officielle. Il met l'accent sur les anciennes et nouvelles dynamiques présentes sur la scène religieuse albanaise depuis 1990: la place ambigüe de la religion dans la société albanaise (à la fois marginale et centrale), et dynamoques locales, nationales et transnationales des évolutions religieuses. Dans un second temps sont étudiées les spécificités de chaque communauté: la communauté islamique, le bektachisme, la communauté orthodoxe, les Eglises catholique et protestante, et la Sainte Mission d'Eleonora.

Domaines

Histoire
Fichier principal
Vignette du fichier
Dieu_au_pays_des_Mercedes.pdf ( 380.86 Ko ) Télécharger
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...

Dates et versions

halshs-00189819, version 1 (22-11-2007)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00189819 , version 1

Citer

Nathalie Clayer. GOD IN THE “LAND OF THE MERCEDES”THE RELIGIOUS COMMUNITIES IN ALBANIA SINCE 1990. Peter Jordan, Karl Kaser, Walter Lukan et alii. Albanien, Peter Lang, pp.277-314, 2003, österreichische Osthefte. ⟨halshs-00189819⟩
371 Consultations
5348 Téléchargements
Dernière date de mise à jour le 20/04/2024
comment ces indicateurs sont-ils produits

Partager

Gmail Facebook Twitter LinkedIn Plus