Les enjeux du 44 tonnes à 5 essieux
Résumé
The impact of the « 44 ton – 5 axles » truck. – What would be the consequences of an hypothetic increase of the maximum authorised weight of truck with 5 axles from 40 tons to 44 tons:
- on the productivity of the road transport industry ? The study shows that on a long term basis, the gain could be of 11%, but on a short term it could be nil;
- on public spending on infrastructure maintenance ? Calculation shows that the overcost resulting from the greater aggressiveness of the trucks is more important than the decrease of expenses authorised by the decrease of the number of trucks, so that a change to 44 tons truck could increase expenses related to the biggest trucks of more than 10%.
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With the author and the publisher of the copyright agreement. The present version in PDF is under the copyright of EDITECOM (http://www.editecom.com/) - 1995.
- on the productivity of the road transport industry ? The study shows that on a long term basis, the gain could be of 11%, but on a short term it could be nil;
- on public spending on infrastructure maintenance ? Calculation shows that the overcost resulting from the greater aggressiveness of the trucks is more important than the decrease of expenses authorised by the decrease of the number of trucks, so that a change to 44 tons truck could increase expenses related to the biggest trucks of more than 10%.
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With the author and the publisher of the copyright agreement. The present version in PDF is under the copyright of EDITECOM (http://www.editecom.com/) - 1995.
Quelles seraient les conséquences d'une augmentation éventuelle du poids total roulant autorisé de 40 à 44 tonnes pour les véhicules à 5 essieux :
- sur la productivité des entreprises de transport ? L'étude montre que si, à moyen terme le gain peut être de l'ordre de 11%, il serait a court terme beaucoup plus faible ;
- sur les dépenses de maintenance des réseaux routiers ? Les calculs montrent que le surcoût engendré par la plus grande agressivité des véhicules est largement supérieur à la baisse des dépenses permises par la diminution de leur nombre, et donc que le passage au 44 tonnes pourrait entraîner un accroissement des dépenses imputables aux "maxi codes" de plus de 10%.
- sur la productivité des entreprises de transport ? L'étude montre que si, à moyen terme le gain peut être de l'ordre de 11%, il serait a court terme beaucoup plus faible ;
- sur les dépenses de maintenance des réseaux routiers ? Les calculs montrent que le surcoût engendré par la plus grande agressivité des véhicules est largement supérieur à la baisse des dépenses permises par la diminution de leur nombre, et donc que le passage au 44 tonnes pourrait entraîner un accroissement des dépenses imputables aux "maxi codes" de plus de 10%.
Origine : Accord explicite pour ce dépôt