Teacher Shortages, Teacher Contracts and their Impact<br />on Education in Africa - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Autre Publication Scientifique Année : 2007

Teacher Shortages, Teacher Contracts and their Impact
on Education in Africa

Résumé

Primary school enrolment rates are very low in francophone Africa. In order to enhance education supply, many
countries have launched large teacher recruitment programmes in recent years, whereby teachers are no longer engaged on civil servant positions, but on the basis of (fixed-term) contracts typically implying considerably lower salaries and a sharply reduced duration of professional training. While this policy has led to a boost of primary enrolment, there is a concern about a loss in the quality of education. In this paper we analyse the impact on educational quality, by estimating nonparametrically the quantile treatment effects for Niger, Togo and Mali, based on very informative data, comparable across these countries. We find that contract teachers do relatively better for low ability children in low grades than for high ability children in higher grades. When positive treatment effects were found, they tended to be more positive at the low to medium quantiles; when negative effects were found they tended to be more pronounced at the high ability quantiles. Hence, overall it seems that contract teachers do a relatively better job for teaching students with learning difficulties than for teaching the ‘more advanced' children. This implies that contract teachers tend to reduce inequalities in student outcomes. At the same time, we also observe clear differences between the countries. We find that, overall, effects are positive in Mali, somewhat mixed in Togo (with positive effects in 2nd and negative effects in 5th grade) and negative in Niger. This ordering is consistent with theoretical expectations derived from a closer examination of the different ways of implementation of the contract teacher programme in the three countries. In Mali and, to some extent, in Togo, the contract teacher system works more through the local communities. This may have led to closer monitoring and more effective hiring of contract teachers. In Niger, the system was changed in a centralized way with all contract teachers being public employees, so that there is no reason to expect much impact on local monitoring. In addition, the extremely fast hiring of huge numbers of contract teachers may also have contributed to relatively poor performance in Niger. These results are expected to be relevant for other sub-Saharan African countries, too, as well as for the design of new contract teacher programmes in the future.
L'accès à la scolarisation de base reste loin d'être satisfait dans les pays francophones de l'Afrique subsaharienne. Dans la perspective de réaliser les objectifs du millénaire, l'essentiel des pays de la zone a modifié les normes de recrutement des enseignants du primaire. L'Etat n'a plus recruté de fonctionnaires, mais des contractuels à durée déterminée ; par ailleurs, des collectivités territoriales et des associations de parents d'élèves ont directement recrutés ces enseignants. Ceci conduit à recruter des enseignants au salaire minoré et dont la période de formation pédagogique est significativement réduite. Il est donc logique de s'interroger sur la qualité des apprentissages des
élèves confiés à ces enseignants. En mettant en oeuvre sur des données homogènes, pour trois pays Mali, Niger et Togo, une méthode non paramétrique d'appariement par quantile des progressions des élèves au primaire suivant que leurs sont affectés des maîtres fonctionnaires ou d'autres statuts. De manière générale l'efficacité pédagogique des enseignants non titulaires est relativement plus efficace pour les enfants de niveau scolaire initial le plus faible dans les classes de grade inférieur ; alors que les enseignements titulaires tendraient à faire davantage progresser les
élèves d'un bon niveau initial. Ceci tendrait à souligner l'apport de ces « nouveaux maîtres » pour faire accéder à l'école les populations les plus désavantagées. Les effets sont aussi différents suivants les 3 pays concernés, d'effets positifs au Mali, les résultats des non-titulaires sont mitigés au Togo et négatifs au Niger. Ceci est cohérent avec les différences entre les trois pays du mode de gestion de ces enseignants et retrace pour l'essentiel l'impact du local. De manière nette, les effets positifs sur le Mali et le Togo paraissent liés à une plus forte implication des structures locales sur le suivi de ces enseignants ; alors qu'au Niger le processus n'a été que peu déconcentré.
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Dates et versions

halshs-00150147 , version 1 (29-05-2007)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00150147 , version 1

Citer

Jean Bourdon, Markus Frölich, Katharina Michaelowa. Teacher Shortages, Teacher Contracts and their Impact
on Education in Africa. 2007. ⟨halshs-00150147⟩
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