Réflexivité et auto-évaluation dans les pratiques enseignantes
Résumé
In this text, I will attempt to enlighten the way in which teachers give meaning to their practises. Two researches conducted within the context of oral and written practise analysis situations will be called here. The first research is based on a classic system on practise analysis, the second one starts from thewritten analysis of professional situations within the framework of a teachers's journal production in primary and secondary schools. In particular, I will try to distinguish the reflexive stances adopted by practitioners and to specify the mobilized self-assessed forms.
On the second hand, I will come back to the self-assessment process which constitutes a singular
moment of the reflexive process. Finally, I will precise the epistemologic stakes which can be drawn between reflexiveness and self-assessment.
On the second hand, I will come back to the self-assessment process which constitutes a singular
moment of the reflexive process. Finally, I will precise the epistemologic stakes which can be drawn between reflexiveness and self-assessment.
Dans ce texte, je m'attacherai à mettre en évidence la manière dont les enseignants donnent du sens à leurs pratiques. Deux recherches menées dans le cadre de situations d'analyses de pratiques orales et écrites seront ici convoquées. La première recherche prend appui sur un dispositif classique d'analyse de pratiques, la seconde part de l'analyse écrite de situations professionnelles dans le cadre de la production de journaux de bord d'enseignants de l'école et de collège. En particulier, je chercherai à distinguer les postures réflexives adoptées par les praticiens et à spécifier les formes auto-évaluatives mobilisées. Dans un second temps, je reviendrai sur le processus d'auto-évaluation qui constitue un moment singulier du processus réflexif. Enfin, je préciserai les enjeux épistémologiques qui se dégagent entre réflexivité et auto-évaluation.
Loading...