Le film, miroir sans tain de la société dogon ? - HAL Accéder directement au contenu
Article dans une revue Journal des Africanistes Année : 2001

Le film, miroir sans tain de la société dogon ?

Résumé

1978 is the year the idea of organizing “Regards Comparés” was born. The issue was to show the evolution of how society is represented in ethnologist films, journalist films or explorer films1. Through the screening of many movies between 1978 and 1988, ethnologists and filmmakers thus rediscovered, the Bushmen of the Kalahari, the Yanomami Indians, the Dogons of the Bandiagara Cliff, the Inuits, or the various populations of New-Guinea. The originality of these events lies in bringing different outlooks to bear upon the same society. The stylistic evolution of the movies and the diverse origins of documents made it possible to grasp the gradual transformation of both the ethnologist and society.
The Committee of Ethnographic Film Media proposed collaborating with the CNRS Images/Média to organize in 2000 a second “Regards Comparés” on the Dogons, in tribute to Germaine Dieterlen who passed away a year before. From the filmography established in 19982, comprising over sixty titles, a selection was established by Laurent Pellé and myself.
A partir de l'analyse de l'organisation de la manifestation et des films projetés lors du deuxième Regards Comparés consacré au dogon nous réalisons combien les choix de mises en scènes révélent les modes de représentation de notre propre société. Quel rôle l'image a-t-elle joué dans la formation des stéréotypes liés à la société dogon ?
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Dates et versions

halshs-00109598, version 1 (24-10-2006)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00109598 , version 1

Citer

Nadine Wanono Gauthier. Le film, miroir sans tain de la société dogon ?. Journal des Africanistes, 2001, 71 (1), pp.83-91. ⟨halshs-00109598⟩
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Dernière date de mise à jour le 20/04/2024
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