Formation et dialogisme : l'exemple d'un apprentissage situé et distribué
Résumé
This paper is organised in two parts: the first one describes a theoretical work that is concerned with the dialogistic approach of the cognitive activity while the second one describes an empirical study that is about an experiment in an industrial company. Following Clot who as recently affirmed: “Even if Bakhtine is not a psychologist, he could help us to become better ones” (Clot, 1999a, 185), we first emphasize the epistemological relation Bakhtine Jacques Vygotski. Thus we claim for a dialogical approach of the cognitive processes. Secondly we focus on a particular cognitive process, the design. More precisely, we analyse the dynamics of the scribing along a training session in an electric company. This session groups a few industrial designers whose purpose is the ‘functional marking' of a plan. We analyse this joint work by adopting an constructivist approach of the cognitive activity. This approach relates to the paradigm of the situated and distributed cognition.
Cet article s'organise en deux temps : un travail théorique relatif à l'approche dialogique de l'activité cognitive et un travail empirique s'appuyant sur une expérience en milieu industriel. Dans l'idée d'emboîter le pas à Clot qui récemment affirme que “ si Bakhtine n'est pas psychologue, il pourrait bien nous aider à l'être davantage ” (Clot, 1999a, 185), nous soulignerons la filiation épistémologique Bakhtine Jacques Vygotski ; ceci pour revendiquer une approche dialogique des processus cognitifs. Nous nous intéresserons dans un second temps à un processus cognitif particulier, la conception. Plus précisément, nous présenterons une analyse d'une dynamique de traçage se déroulant au cours d'une séance de formation dans une entreprise électrique. Séance qui met en présence un petit groupe de dessinateurs projeteurs et qui a pour objectif la cotation fonctionnelle d'un plan. Un travail conjoint donc que nous analyserons en adoptant une approche constructiviste de l'activité cognitive, relevant du paradigme de la cognition située et distribuée.
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