Changing Social Relations between Science and Society: Contemporary Challenges - FMSH-workingpapers Accéder directement au contenu
Pré-Publication, Document De Travail Année : 2013

Changing Social Relations between Science and Society: Contemporary Challenges

Venni V. Krishna
  • Fonction : Auteur

Résumé

Social history of modern science, particularly the way it acquired social legitimacy clearly depicts the science and society relationships emerging from the time of Galileo. The social institution of science has evolved as one of the most powerful, highly influential and sought out institutions. Knowledge as public good; peer review of science; prominence attached to open publications; and premium placed on professional recognition and scientific autonomy remained the hall mark of science for the last three centuries. Based on this ethos of science, the social institution of science evolved a unique social contract between science and society in the last six decades. As we enter the second decade of 21st century, the social institution of science is undergoing a major change. Three societal forces are responsible for the change: a) globalization; b) industrial and post-industrial society; and c) climate change. What is at stake? Is there a significant change? Is it transforming the very social institution of science? And what implications this has for our contemporary and future society? These are some of the important issues, which will be addressed in this essay, which has inspired the lecture given during the awarding of the Charles and Monique Morazé Prize 2013 to the international journal Science, Technology and Society published by Sage India.
L'histoire sociale de la science moderne, particulièrement la façon dont elle a acquis sa légitimité sociale, analyse les relations entre science et société telles qu'elles émergèrent depuis Galilée. L'institution sociale de la science est devenue au fil du temps l'une des plus puissantes, l'une des plus influentes et l'une des plus courtisées des institutions. La connaissance définie comme bien commun, l'évaluation par les pairs, la prééminence des publications ouvertes, comme celle de la reconnaissance professionnelle et de l'autonomie scientifique ont constitué depuis trois siècles les traits distinctifs de la science. Cette éthique de l'institution scientifique a fourni la base du contrat social qui s'est établi entre science et société depuis six décennies. Mais alors que nous entrons dans la deuxième décennie du XXIe siècle, l'institution sociale de la science est en pleine transformation. Trois dynamiques sociétales expliquent ce changement : la mondialisation ; l'industrialisation et la post-industrialisation ; le changement climatique. Quels en sont les enjeux ? Jusqu'à quel point cette évolution est-elle significative? Jusqu'où l'institution sociale de la science en est-elle elle-même affectée ? Quelles implications ce processus aura-t-il sur la société contemporaine, et sur celle de demain ? L'essai qui suit tente d'éclairer ces importantes questions. Ce texte a servi de base à la conférence prononcée à l'occasion de la remise du Prix Charles et Monique Morazé 2013 à la revue internationale Science, Technology and Society, publiée par Sage India.
Fichier principal
Vignette du fichier
FMSH-WP-2013-54_Krishna.pdf (636.61 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...

Dates et versions

halshs-00910707 , version 1 (28-11-2013)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00910707 , version 1

Citer

Venni V. Krishna. Changing Social Relations between Science and Society: Contemporary Challenges. 2013. ⟨halshs-00910707⟩
380 Consultations
3074 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More